سرمازدگی هزار و ۳۷۸ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت زد

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی لرستان:

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی لرستان گفت:سرمازدگی در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری هزار و ۳۷۸ میلیارد تومان به زیربخش‌های کشاورزی استان خسارت زد.

سرمازدگی هزار و ۳۷۸ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت زد

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی لرستان گفت:سرمازدگی در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری هزار و ۳۷۸ میلیارد تومان به زیربخش‌های کشاورزی استان خسارت زد.
رحیم سلیمانی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد:یخ زدگی در محصولات زراعی و باغی استان فروردین و اردیبهشت ماه امسال اتفاق افتاد که دمای هوا در شب‌ها به زیر صفر درجه رسید.
وی افزود:در فروردین ماه ۸۵ هزار و ۶۱۳ هکتار از زمین‌های زراعی دچار خسارت شد که ۵۹ هزار و۸۲۱ هکتار از آنها دارای بیمه بود.
رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی لرستان ادامه داد:همچنین از مجموع ۱۹ هزار و ۳۸ هکتار از باغات استان با سطح بیمه‌ای به هزار و ۱۶۵ هکتار آن خسارتی در حدود ۱۷۰ میلیارد تومان وارد شد.
سلیمانی با اشاره به خسارات یخ زدگی اردیبهشت ماه تصریح کرد: در اردیبهشت ماه نیز در مجموع از ۱۳۵ هزار و ۵۵۰ هکتار اراضی زراعی و باغی استان با سطح بیمه‌ای به حدود ۳۴ هزار و ۴۲۷ هکتار حدود هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان خسارت وارد شد.
وی با اشاره به وسعت ۴۹ هزار هکتاری باغات استان عنوان کرد: بیش از ۴۲ هزار هکتار از باغات لرستان بارور هستند اما امسال شاهد کاهش ۲۰ درصدی تولید محصولات باغی به دلیل سرمازدگی خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه بیشترین خسارت مربوط به درختان هسته دار (زردآلو و هلو) و همچنین گردو بوده است، اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد از گردوی پایه بذری و ۲۰ درصد گردوی پیوندی استان که بیشتر آنها متعلق به شهرستان‌های سلسله و دلفان است، دچار سرمازدگی شده که باعث کاهش ۳۰ درصد محصول گردوی استان می‌شود.
رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی لرستان با اشاره به بروز بیشترین رخداد یخ زدگی در باغات و اراضی کشاورزی شهرستان‌های سلسله، دلفان، دورود، الیگودرز، ازنا و خرم آباد تصریح کرد: بیشترین سرمازدگی مربوط به شهرستان‌های سلسله و دلفان بود که در آن بیش از ۱۰۱ هزار و ۵۱۰ هکتار از اراضی زراعی و هزار و ۳۰۲ هکتار از باغات در دلفان و ۳۰ هزار و ۷۵۱ هکتار از اراضی زراعی و هزار و ۹۸۷ هکتار از باغات در سلسله خسارت وارد شد.
وی بیان کرد: درخصوص زراعت و باغات که دارای بیمه هستند مشکلی وجود ندارد اما درمورد زراعت و باغات بیمه نشده با وزارت جهاد کشاورزی پیگیری‌هایی صورت گرفته که چنانچه بخشنامه‌ای در این زمینه اعمال و ابلاغ شود با اولویت بندی
به کشاورزان و باغداران لرستان نیز پرداخت شود.
به گفته سلیمانی وسعت کل زمین‌های زراعی لرستان ۸۰۰ هزار هکتار، کل باغات استان ۴۹ هزار هکتار و میزان تولیدات بخش کشاورزی نیز سالانه حدود سه میلیون تن است.