زمینه توسعه ظرفیت های ترانزیتی ایران فراهم شود

وزیر راه و شهرسازی:

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید زمینه توسعه و استفاده کشورهای همسایه از ظرفیت ترانزیتی به سرعت فراهم شود.

زمینه توسعه ظرفیت های ترانزیتی ایران فراهم شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید زمینه توسعه و استفاده کشورهای همسایه از ظرفیت ترانزیتی به سرعت فراهم شود.
به گزارش مهر، مهرداد بذرپاش در آئین افتتاح فاز اول طرح جامع توسعه پایانه مرزی رازی در خوی اظهار کرد:باید در حوزه ترانزیت جذابیت‌های لازم را برای همسایگان خود ایجاد کنیم تا به جای مسیرهای موازی، از مسیرهای ارتباطی کشورمان استفاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اشتیاق کشورهای همسایه برای پیوستن به کنسرسیوم‌ها در حوزه کریدورهای ترانزیتی ایران گفت: باید زمینه توسعه و استفاده این کشورها از ظرفیت ترانزیتی به سرعت فراهم شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در راستای رسیدن به این هدف که قابل توجه نیز به شمار می‌رود باید سرعت و کیفیت اجرای طرح‌های زیرساختی با وجود همه محدودیت‌های مالی افزایش یابد.
بذرپاش با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های مختلف در توسعه زیرساختی باید مورد توجه باشد، اضافه کرد: از سرمایه گذاران و تأمین کنندگان مالی می‌خواهیم در این حوزه ورود کنند و دولت نیز از آنها حمایت می‌کند.
وی گفت: تاکید داریم از ظرفیت سرمایه گذاران در همه فرودگاه‌ها، بندرها، جاده‌ها و پروژه‌های ریلی استفاده کنیم.
وی تاکید دارد: هر مجموعه‌ای که توان لازم را داشته باشد، ما آمادگی مشارکت با آنها را داریم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با ابراز خرسندی از زیرساخت‌های خوب ایجاد شدن در خوی یادآور شد:فرودگاه خوی ظرفیت بین‌المللی شدن را دارد.
بذرپاش ادامه داد: مرز رازی ظرفیت تجاری خوبی دارد که این ظرفیت این مرز را باید فعال‌تر کنیم.
در قالب این طرح توسعه، سالن تجاری و مسافری پایانه مرزی رازی به صورت رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و روزانه هزاران نفر از شهروندان ایرانی و ترکیه‌ای می‌توانند با کمترین زمان معطلی از این مرز تردد کنند.
عملیات احداث این پایانه در سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت بیش از هشت هزار مترمربع آغاز شد و سه هزار میلیارد ریال (۳۰۰ میلیارد تومان) برای آن هزینه شده است.
این طرح دارای سالن‌های تجاری، مسافری مجزا و مجهز به همه امکانات مورد نیاز است.
مرز رازی خوی یکی از پرترددترین و یکی از شکیل ترین مرزهای زمینی کشور است.
آذربایجان غربی دارای پنج پایانه مرزی است که از این تعداد، سه پایانه در مرز ترکیه قرار دارد.سرو ارومیه، رازی خوی و بازرگان ماکو این سه مرز را شامل می‌شود.