ماده ۱۴۱ قانون تجارت چه می گوید؟!

طبق آنچه در صورت‌های مالی خودروسازان (منتهی به ۲۹ اسفند۱۴۰۱) آمده، آنها در مجموع چیزی حدود ۱۳۰هزار میلیارد تومان زیان انباشته را به ثبت رسانده‌اند. این رقم البته تنها به سه شرکت مادر (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) مربوط می‌شود و براساس آن طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت آنها در وضعیت ورشکستگی قرار گرفته اند.

ماده ۱۴۱ قانون تجارت چه می گوید؟!

طبق آنچه در صورت‌های مالی خودروسازان (منتهی به  ۲۹ اسفند1401) آمده، آنها در مجموع چیزی حدود ۱۳۰هزار میلیارد تومان زیان انباشته را به ثبت رسانده‌اند. این رقم البته تنها به سه شرکت مادر (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) مربوط می‌شود و براساس آن طبق ماده 141 قانون تجارت آنها در وضعیت ورشکستگی قرار گرفته اند.
مطابق با ماده ۱۴۱ قانون تجارت «اگر بر اثر زیان‌های وارده، حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیأت‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا ادامه بقا به رای گذاشته شود.»
البته این مسئله تازه ای نیست و خودروسازان همواره برای فرار از این وضعیت با استفاده از برخی راهکارها همچون تجدید ارزیابی اموال خود و افزایش آن در سند دارایی های اعلامی با تغییر اعداد و ارقام خود را از عنوان ورشکستگی خارج می کنند. و یا اینکه با استقراض از بانک ها و حمایت های دولتی از سرمایه های مردم استفاده می کنند تا باز سروپا بمانند!.
اما حرف برسر این است که با این مقدار زیان انباشته و با این قیمت های بی قاعده در مقابل قیمت خودروهای خارجی، اساساً توجیه و منطق این تولید چیست؟!. وقتی این شرکت ها سودی از تولید محصولات نمی برند و دچار زیانی به این حد بزرگ هستند پس چرا دست از تولید نمی کشند و یا وارد فاز واگذاری و خصوصی سازی نمی شوند.