"واگنرها" عامل حوادث غیرقابل پیش بینی

اخبار مربوط به مزدوران نظامی "واگنر" طی دو روز گذشته در صدر اخبار جهان قرار گرفته است و پوشش تحرکات آن از سوی رسانه ها بیشترین مخاطب را به خود جذب کرده است. گروه نظامیان واگنر یک ارتش غیر رسمی و خصوصی تلقی می شود که تا پیش از این همراستا با اهداف نظامی روس ها از سال ۲۰۱۴ در جریان الحاق کریمه به روسیه وارد عمل شد.

"واگنرها" عامل حوادث غیرقابل پیش بینی

اخبار مربوط به مزدوران نظامی "واگنر" طی دو روز گذشته در صدر اخبار جهان قرار گرفته است و پوشش تحرکات آن از سوی رسانه ها بیشترین مخاطب را به خود جذب کرده است. گروه نظامیان واگنر یک ارتش غیر رسمی و خصوصی تلقی می شود که تا پیش از این همراستا با اهداف نظامی روس ها از سال 2014 در جریان الحاق کریمه به روسیه وارد عمل شد.
پس از آن در لیبی و سوریه و مناطقی از آفریقا و نهایتاً در اوکراین وارد درگیری های نظامی شدند و گویا این بار چاقو دسته خود را بریده است!. تغییر حرکت نیروهای واگنر از اوکراین به برخی شهرهای روسیه و همجواری با مسکو و گرفتن برخی مراکز نظامی، موجب اعلام شرایط اضطراری در مسکو و وادار کردن ولادیمیر پوتین به سخنرانی و تاکید بر خیانت این گروه گردید.
برخی منابع نیروهای نظامی واگنر را بالغ بر25هزارنفر تخمین زده اند که با توجه به داشتن تسلیحات و ادوات نظامی می تواند خطری جدی برای بروز یک جنگ داخلی در روسیه باشد. حال با نگاهی کلی به وضعیت روسیه می توان متصور بود که کرملین در یک باتلاق اساسی گیر افتاده است اما زمین گیرنخواهد شد.
باید اذعان داشت که جنگ اوکراین برای روس ها تبدیل به بحرانی فزآینده شده است که خروج از آن هم هزینه های سنگینی برای آنها خواهد داشت. حال درچنین وضعیتی درگیری و جنگ داخلی نیز بحران را به شدت تشدید خواهد کرد و مسکو را زیر فشاری سنگین قرار خواهد داد.
این بحران می تواند به اقدامی فاجعه بار و احتمال کاربرد تسلیحاتی اتمی از سوی روس ها علیه اوکراین ختم شود که هزینه آن نه تنها برای روسیه و اوکراین، بلکه برای جهان مشکل آفرین خواهد شد. احتمال دیگر هم وجود دارد که روس ها برای سرکوب واگنرها به آتش بسی با اوکراین تن دهند و به بهانه حفظ وحدت ملی در داخل خود را از معرکه نجات دهد.
قدر مسلم غرب از واگنرها حمایت می کند و از هم اکنون به دنبال پیوند زدن آن با مخالفان سیاسی حکومت مسکو می باشد، اما قطعاً کسی سرنگون شدن پوتین را باور نمی کند و دنبال آن هم نیست. چرا که نبودن یک حکومت مقتدر در روسیه خطرات بیشتری را متوجه غرب خواهد کرد.
پر واضح است که روس ها در میان مشکلات عظیمی که درست کرده اند گیر خواهند کرد و تلفات بسیاری را باید بپردازند. این عاقبت سخت برای روسیه قابل تصور بود و تنها کم و کیف آن مبهم می نمود که آن هم امروز در حال هویدا شدن است.
واگنرها در حقیقت تبدیل به کپسول امید و روحیه برای ارتش اوکراین شده اند و از این پس باید احتمال ریزش نیروهای نظامی روسیه در جبهه های نبرد را داد و معادلات جنگ را با این حجم از خسارت در همین مقطع فریز کرد.
اما نکته آخر این که باید متوجه بود که شکست روسیه در این بازی تنها در ابعاد نظامی ختم نمی شود و به لحاظ سیاسی در داخل و در عرصه بین الملل نیز برای این کشور و دیگر حامیان و همراهانش هزینه دربر خواهد داشت.