زیباترین روستاهای ایران

ابیانه به عنوان یکی از زیباترین روستاهای ایران در استان اصفهان واقع شده و به‌عنوان یکی از آثار تاریخی با قدمتی ۴ هزار ساله شناخته می‌شود.در زبان محلی این منطقه به روستای ابیانه، ویونا نیز گفته می‌شود.

فرحناز احمدزاده
قسمت هفتم
 ابیانه اصفهان، سرخ مثل انار
ابیانه به عنوان یکی از زیباترین روستاهای ایران در استان اصفهان واقع شده و به‌عنوان یکی از آثار تاریخی با قدمتی ۴ هزار ساله شناخته می‌شود.در زبان محلی این منطقه به روستای ابیانه، ویونا نیز گفته می‌شود. در زبان محلی ابیانه، “وی” به معنای “بید” و “ویانه” به معنای “بیدستان” است و علت این نامگذاری نیز به گذشته‌های دور برمی‌گردد که ابیانه بیدستان بوده است. در طول سال‌ها، ویونا، ابتدا به اویانه و سپس به ابیانه تغییر پیدا کرده است.
از ما می‌شنوید، اگر به ابیانه رفتید در همان ابیانه جایی را برای اقامت پیدا کنید. لذت چشیدن صبحانه تازه و محلی و قدم زدن در هوای صبح این روستا یا دیدن تابش ستاره‌ها روی خاک سرخش چیزی است که خودتان را نباید از آن محروم کنید!
 جاذبه‌های گردشگری روستای ابیانه اصفهان
آتشکده روستای ابیانه اصفهان:این آتشکده در دوره ساسانی ساخته شده و از جمله معابد زردشتیان این منطقه بوده است. آتشکده دارای دو طبقه است که در حال حاضر طبقه دوم آن برای برگزاری مراسم مذهبی استفاده می‌شود.
قلعه‌های روستای ابیانه:در روستای ابیانه ۳ قلعه قدیمی به نام‌های قلعه پال، قلعه هرده و قلعه پاله وجود دارد. هدف از ساخت این قلعه‌ها نگهبانی و حفظ امنیت روستا در قدیم بوده‌ است.
زبارتگاه‌های روستای ابیانه: در روستای ابیانه دو زیارتگاه یکی مرقد شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی و دیگری قدمگاه ابیانه وجود دارد.
مساجد ابیانه: روستای ابیانه دارای ۱۱ مسجد است که از جمله قدیمی‌ترین آن‌ها می‌توان به مسجد جامع اشاره کرد که در سال ۴۶۶ هجری ساخته شده است.منبر چوبی منبت‌کاری شده این مسجد، یک اثر تاریخی فوق‌العاده است.
آب‌انبارهای ابیانه:روستای ابیانه چهار آب انبار به نام‌های میان‌ده، پُرزله، پالیزه و پَس‌باغچه دارد.
ادامه دارد...