تشریح اصول هشت‌گانه حاکم بر ابتکار ایران-راه در کریدور شمال-جنوب

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اصول هشت‌گانه حاکم بر ابتکار ایران-راه در کریدور شمال-جنوب، بهره‌مندی حداکثری برای رونق مبادلات و توسعه مسیرهای کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب را خواستار شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اصول هشت‌گانه حاکم بر ابتکار
 ایران-راه در کریدور شمال-جنوب، بهره‌مندی حداکثری برای رونق مبادلات و توسعه مسیرهای کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب را خواستار شد.
به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در سومین نشست سه‌جانبه  ایران- هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال- جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، ضمن خیرمقدم به مدعوین گفت اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه که در پیوند عمیق با مفاهیم مرتبط با کریدور شمال-جنوب هستند، شامل ۸ اصل اساسی بدین شرح هستند:
۱- چندجانبه‌گرایی یا به عبارتی حرکت به سمت همگرایی اقتصادی در حوزه کریدورها و خنثی‌سازی یک‌جانبه‌گرایی و تحریم‌ها
۲- مشارکت جویانه یعنی پاسخ به نیازها و تأمین منافع مشترک ذی‌نفعان.
۳-رویکرد همسایگی ترانزیتی به مفهوم ایجاد فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی برای کشورهای همسایه و غیرهمسایه از طریق تقویت پیوندهای ترانزیتی
۴- رویکرد شبکه ای یعنی هم‌افزایی کلیه زیرساخت‌ها و تسهیلات ترانزیتی و لجستیکی ذی‌نفعان به منظور آزادسازی ظرفیت‌های بالقوه شرکای ترانزیتی
۵-تسهیل گر یعنی توجه به درهم‌تنیدگی ترانزیت، لجستیک، تجارت و امور مالی - بانکی و هماهنگ‌سازی رویه‌ها، قوانین در این حوزه‌ها
۶- مبتنی بر حافظه تاریخی یا به عبارتی، یادآور مناسبات تاریخی کشورها در قرن‌های پیشین در مراودات تجاری جهانی
۷-هوشمندانه و فناورانه یعنی تقویت جریان‌ انتقال دانش، تجربیات و فناوری لجستیکی و ترانزیتی با تاکید بر فناوری‌های هوشمند و دیجیتال
۸- انعطاف پذیر و تاب آور یا به عبارتی، حفظ کارایی و کیفیت زیرساخت‌ها و خدمات حمل‌ونقلی و لجستیکی در شرایط گوناگون  
بذرپاش در این نشست کلیدی خطاب به حاضران ادامه داد: در راستای بهره‌مندی حداکثری از پنجره فرصت بیان شده جهت رونق مبادلات و توسعه مسیرهای مقرون به‌صرفه در جهت شمال-جنوب و مشخصاً کریدور
حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در چارچوب مشارکت‌جویانه، راهبردهای اساسی این ابتکار را به شرح زیر پیشنهاد می‌کنم:
۱- حمایت و تشویق فعالان و بازیگران تجارت، لجستیک، حمل و نقل و ترانزیت به منظور توسعه و تقویت حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی
۲- استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب
به منظور همسان‌سازی سازوکارهای همکاری و پیاده سازی مفهوم پنجره واحد ترانزیت
۳- استفاده از ظرفیت‌ سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری‌های اقتصادی یا همان اکو
۴- مدیریت یکپارچه جریان حمل‌ونقل و توسعه حمل‌ونقل فناورانه، با تاکید بر اتصال پلتفرمهای آنلاین و اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌ها
با تأکید بر امکان رصد محموله‌ها در مسیر کریدور
۵- توسعه همکاری ها در حوزه بیمه‌های حمل ونقل و افزایش گردش پول در مبادلات و تسویه های مالی در مناسبات حمل و نقل و ترانزیتی بر اساس پیمان‌های پولی دوجانبه جهت دفع ریسک‌های مالی و
رقابتی تر شدن مسیرهای کریدور شمال-جنوب
۶- تعمیق همکاری‌های راهبردی در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در توسعه زیرساخت‌های کلیدی حمل‌ونقل و لجستیکی جهت تسریع در تکمیل و توسعه آن‌ها
وزیر راه و شهرسازی پس از بیان محورهای راهبردی، خطاب به حاضرین تشریح کرد:حضار محترم،نزدیک به یک ماه قبل و در سخنرانی‌ام در
بیست و ششمین مجمع بین المللی اقتصادی در سنت پترزبورگ، ابتکار جمهوری اسلامی ایران به نام ایران-راه (IRAN-RAH) را به عنوان پنجره فرصتی برای استفاده کشورهای ذی‌نفع و کلیه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و ترانزیت، از قلمروی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی مطرح و اشاره کردم که واژه راه در زبان فارسی، همزمان هم به معنای راه و هم راه حل است.