عدم توجه به مهاجرت کادر درمان

طی سال ها و به خصوص ماه های اخیر بحث مهاجرت پزشکان و کادر درمان به گونه ای افزایش یافته است که به زعم بسیاری از کارشناسان با ادامه این روند به زودی باید برای تأمین نیاز پزشکی خود از خارج پزشک متخصص وارد کنیم!.

عدم توجه به مهاجرت کادر درمان

طی سال ها و به خصوص ماه های اخیر بحث مهاجرت پزشکان و کادر درمان به گونه ای افزایش یافته است که به زعم بسیاری از کارشناسان با ادامه این روند به زودی باید برای تأمین نیاز پزشکی خود از خارج پزشک متخصص وارد کنیم!.
این ادعا شاید کمی کلیشه ای تلقی شود اما مهاجرت بی وقفه کادر درمان کشور امری واقعی و البته نگران کننده است. بنابر اعلام کمیسیون بهداشت مجلس طی دوسال گذشته بیش از 10 هزار پزشک و متخصص از کشور خارج شده اند که دارای بالاترین مدارک تخصصی و بین المللی بوده اند.
از سوی دیگر درخواست های  مبنی بر تأییدیه مدارک جهت مهاجرت از سوی سازمان نظام پزشکی این ادعا را تأیید می کند و نشان می دهد که بسیاری از پزشکان و متخصصان کادر درمان و جامعه پرستاری کشور در مسیر مهاجرت قرار گرفته اند.
 این مسئله به قدری گسترده و روزافزون شده است که آژانس های هواپیمایی و شرکت های مهاجرتی سیکلی مجزا برای مهاجرت پزشکی در نظر گرفته اند و با ارائه پیشنهادات و مشاوره های مربوطه کادر درمان را برای مهاجرت آسان تشویق می نمایند.
البته مهاجرت جامعه پزشکی با جنس دیگر مهاجرت ها کمی متفاوت است. چرا که پزشکان به لحاظ شخصیتی و علمی از جایگاه بالایی برخوردارند و بسیاری از برخوردها و رفتارهای موجود با نیازهای اخلاقی آنها مطابقت ندارد. اما بخشی از آن نیز مربوط به وضعیت شغلی و درآمدی است.
این نارضایتی شغلی در رده های پائینی کادر درمان همچون پرستاران بسیار بیشتر است چرا که آنها به سبب قوانین استخدامی و برخی مقررات های موجود با وجود داشتن چندین سال تجربه کار همچنان همچون نیروهای قراردادی کار می کنند و برای خود آینده کاری مشخص و سازنده ای متصور نیستند. لذا انتخاب مسیر مهاجرت را امری لازم برای تأمین آینده خود و خانواده هایشان تلقی می کنند.
نکته تأمل برانگیز و البته تأسف آور اینجاست که این سیل مهاجرت پرستاران درحالی است که ما امروز با کمبود پرستار در سیستم درمانی خود مواجهیم و مراکز درمانی مدام از این مسئله اعتراض دارند. براساس آمار سازمان نظام پرستاری "حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار پرستار بیکار در کشور داریم درحالی که با کمبود بیش از ۱۰۰ هزار نفر پرستار در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور مواجه هستیم".
 براساس توافقات سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و وزارت بهداشت باید درخصوص سرانه پرستار به جمعیت، تعداد ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی مورد توافق بوده است؛ اما درحال حاضر این نرخ به ازای هرتخت بیمارستانی کمتر از یک پرستار است. این هم از شاهکارهای مدیریتی ماست که 30 هزار پرستار بیکار داریم، اما با کمبود پرستار در مراکز درمانی مواجهیم!.
اگر مسئولان و دستگاه های مربوطه فکری به حال وضعیت نیروهای کادر درمان نکنند شکی نیست که طی یکی دو سال آینده این تعداد پرستار بیکار جذب کشورهای عربی و غربی خواهند شد و این ثروت عظیم نیروی انسانی و هزینه هایی که صرف تحصیل و آموزش آنها شده، بدون زحمت و تنها در ازای پرداخت حقوق ماهانه و یا تسهیلاتی همچون مسکن نصیب دیگر کشورها خواهد شد.