در دیدار دو جانبه؛ روسای پارلمان ایران و صربستان بر توسعه مبادلات اقتصادی تاکید کردند

رؤسای مجالس جمهوری اسلامی ایران و صربستان بر توسعه ارتباطات پارلمانی و مبادلات اقتصادی با محوریت تقویت بخش خصوصی تأکید کردند.

در دیدار دو جانبه؛ روسای پارلمان ایران و صربستان بر توسعه مبادلات اقتصادی تاکید کردند

 رؤسای مجالس جمهوری اسلامی ایران و صربستان بر توسعه ارتباطات پارلمانی و مبادلات اقتصادی با محوریت تقویت بخش خصوصی تأکید کردند.
به‌ گزارش  ایرنا، ولادیمیر اورلیچ رئیس مجلس صربستان که در رأس هیأتی وارد تهران شده بود با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، دیدار و گفت‌وگو کرد.
قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن خوشامدگویی به هیات پارلمانی صربستان گفت: همواره در فرصت‌های موجود به‌دنبال توسعه همکاری‌های دوجانبه بوده و هستیم.
وی برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۷ در بلگراد را فرصت ویژه‌ای برای صربستان دانست و افزود: این اتفاق ظرفیتی برای توسعه همکاری‌ها است که جمهوری اسلامی یکی از رای دهندگان برگزاری این نمایشگاه در صربستان بود. از این رو امیدواریم این اتفاق نقطه عطفی برای صربستان باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر توسعه روابط پارلمانی که بستری برای گسترش همکاری‌های دو دولت و دو ملت خواهد بود، اظهار داشت: فرصت‌های بسیاری میان دو کشور موجود است که می‌توان برای توسعه همکاری‌ها از آنها استفاده کرد.
 ۶۰ میلیون یورو همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور رضایت‌بخش نیست
رئیس قوه مقننه در ادامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور که در حدود ۶۰ میلیون یورو است را رضایت‌بخش ندانست و افزود: یکی از علل آن تحریم‌های ظالمانه و خلاف حقوق بین‌المللی آمریکا علیه ایران است اما مجموعه تجارت ما در شرایط فعلی تحریم قریب به ۱۰۰ میلیارد یورو برآورد می‌شود از این رو قطعاً راه‌هایی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی وجود دارد که از وظایف پارلمان‌ها است که در این مسیر برای دولت‌ها راهگشایی کنند.
وی در ادامه با اشاره به فرصت‌های تجاری مناسب میان دو کشور که با هدف‌گذاری صحیح می‌توان آن را تقویت کرد، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران و صربستان دو کشور مقتدر در حوزه خاورمیانه و بالکان هستند از این رو می‌توانند در برقراری صلح، ثبات و امنیت در منطقه بسیار اثرگذار باشند.
قالیباف با تأکید بر اینکه پارلمان‌های صربستان و ایران باید فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور را تقویت کنند، گفت: هرچه روابط اقتصادی میان دو کشور توسعه یابد، امنیت و ثبات در دو منطقه خاورمیانه و بالکان بیش از پیش برقرار خواهد شد. این روابط می‌تواند از جمله در صنایع نفت و پتروشیمی باشد.