هزار نفر از رتبه‌های بالای کنکور امسال بورسیه «دانش» می‌گیرند

رییس سازمان امور دانشجویان:

رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در کنکور امسال هزار نفر از دانشجویانی که در حوزه‌های علوم پایه و علوم انسانی انتخاب رشته کنند و دارای رتبه بالا باشند بورس می‌شوند.

هزار نفر از رتبه‌های بالای کنکور امسال بورسیه «دانش» می‌گیرند

رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در کنکور امسال هزار نفر از دانشجویانی که در حوزه‌های علوم پایه و علوم انسانی انتخاب رشته کنند و دارای رتبه بالا باشند بورس می‌شوند.
به گزارش ایرنا، هاشم داداش پور در مراسم رونمایی از سایت «سبد جامع بورس های دانشجویی» گفت: این سامانه شامل بورس های دانش، بنگاه های اقتصادی، مشاغل، وطن، کوتاه مدت خارج و داخل کشور، سرآمدان، ابرار، فنی و مهندسی، علوم انسانی، سلامت، علوم پایه، هنر، سال آخر و سایر دستگاه ها است.
وی هدف از راه اندازی سبد جامع بورس را پاسخگویی به نیازها و مسائل اصلی کشور عنوان کرد و افزود: بخشی از این بورس ها نیازهای هیات علمی ما را در حوزه هایی که نیاز داریم و رشته هایی که نوپدید هستند و کشور به آن رشته ها ورود پیدا نکرده است، تامین می کند. همچنین نیاز کشور به حوزه هایی که استراتژیک محسوب می شوند و ما سرمایه گذاری قابل توجهی در این حوزه ها نداشته ایم مانند حوزه های علوم دریایی برطرف می کند.
داداش پور در خصوص بورس دانش توضیح داد: هدف از این بورس بلاعوض، تشویق و هدایت استعدادهای برتر نظام آموزش و پرورش کشور برای ورود به رشته های مغفول مانده و دارای اولویت(بر اساس اسناد فرادستی) در حوزه های علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، سلامت و هنر است.
رییس سازمان امور دانشجویان افزود: دانشجوی بورسیه در حین تحصیل از تسهیلات استفاده می کند و در مقطع بعدی در صورت حفظ شایستگی لازم، در اولویت دریافت بورس خواهد بود.
داداش پور ادامه داد: در حوزه بورس دانش قرار شده است که در رشته های مشخصی که تعریف شده و جزو علوم بنیادین و پایه محسوب می شوند و معمولا به طور خاص دانش آموزان تمایلی برای حضور در آن رشته ها ندارند اما حاکمیت به آن رشته ها نیاز دارد مانند شیمی، فیزیک، ریاضی و فلسفه بورس داده شود.
وی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که از طریق بورس دانش بتوانیم بخشی از نیروهای نخبه و افرادی که دارای رتبه بهتری هستند به سمت علوم بنیادی و پایه سوق دهیم و از طریق مقرری برای دانش آموزانی که وارد دانشگاه می شوند، این کار را انجام دهیم.
رییس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: از همین امسال بحث بورس دانش را با هزار نفر شروع خواهیم کرد و در دفترچه کنکور هم شرایط آن اعمال خواهد شد؛ بر این اساس، هزار نفر از دانش آموزانی که در حوزه علوم بنیادین و پایه انتخاب رشته کنند، بورس دانش می شوند.
داداش پور یادآور شد: بورس های تأمین هیأت علمی صرفاً به رشته ها و موضوعات مورد نیاز کشور از جمله هنر، علوم دریایی، بین رشته ای و نوظهور تعلق می گیرد.