نشانه‌ای از "فرونشست" در دشت‌های کرمانشاه نیست

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه:

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه از اجرای چند طرح با هدف کمک به وضعیت دشت‌های کرمانشاه خبر داد و گفت: خوشبختانه تاکنون نشانه‌ای از فرونشست در دشت‌های استان مشاهده نشده است.

نشانه‌ای از "فرونشست" در دشت‌های کرمانشاه نیست

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه از اجرای چند طرح با هدف کمک به وضعیت دشت‌های کرمانشاه خبر داد و گفت: خوشبختانه تاکنون نشانه‌ای از فرونشست در دشت‌های استان مشاهده نشده است.
رسول فرهادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت کنونی دشت‌های استان، افزود: در کرمانشاه ۲۳ محدوده مطالعاتی (دشت) داریم که در این بین دو محدوده روانسر - سنجابی و حسن‌آباد - شیان در شرایط بحرانی هستند و  در سایر دشت‌ها از جمله دشت ماهیدشت و کرمانشاه نیز وضعیت چندان مناسب نیست.وی میزان کسری تجمعی مخازن آب زیرزمینی کرمانشاه را حدود یک میلیارد و۳۵۰ میلیون مترمکعب برآورد کرد و افزود: البته تاکنون نشانه‌ای از ایجاد فرونشست در هیچکدام از دشت‌های استان مشاهده نشده است.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه از اجرای همزمان چند طرح مهم با هدف کمک به وضعیت دشت‌های استان یاد و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین این برنامه‌ها طرح‌های تعادل بخشی دشت‌ها است. از سوی دیگر با همکاری سایر دستگاه‌ها برنامه سازگاری با کم آبی را نیز با جدیت پیگیری می‌کنیم.
فرهادی یکی دیگر از مهمترین برنامه‌ها با هدف کمک به مخازن آب زیرزمینی را طرح‌های آبرسانی با هدف کم کردن میزان بارگذاری آبی بر روی دشت‌ها دانست و تاکید کرد: از جمله این طرح ها می‌توان به آبرسانی به شهر کرمانشاه از سد گاوشان اشاره کرد که به کمک دشت کرمانشاه خواهد آمد و میزان برداشت از چاه‌ها را کاهش می دهد.
وی از سامانه گرمسیری نیز به عنوان نمونه دیگری از طرح های تامین آب یاد کرد که اجرای آن کمک بسزایی به بهبود وضعیت دشت ذهاب کرده و حجم آب‌های زیرزمینی این دشت بعد از اجرای این طرح نه تنها کاهش نداشته، بلکه حدود ۲۴ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد، با تکمیل سدهای استان و شبکه‌های آبیاری و زهکشی پایین دست آنها، وابستگی به منابع آب زیرزمینی و چاه‌ها کاهش یافته و برداشت از ذخایر آب زیرزمینی کمتر شود.
فرهادی افزود: کسری تجمعی کنونی ذخایر آب زیرزمینی حاصل چندین سال اضافه برداشت است و جبران آن و احیاء  دشت‌ها زمان‌بر خواهد بود و البته نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها نیز دارد.
به گفته وی، دشت‌هایی که شرایط نامناسب‌تری دارند در اولویت اجرای این طرح‌ها قرار گرفته‌اند.