اختراعی که به تولید نرسید

گفت‌وگو با مخترع «دستگاه دوروتوره» در همدان؛

يك مخترع همدانی موفق به اختراع دستگاه دوروتوره شده که برای اولین‌بار در دنیا ساخته می‌شود و مقام‌های جهانی هم کسب کرده است، اما نبود حمایت‌ها از سوی مدیران، باعث شده این اختراع به مرحله تولید نرسد.

اختراعی که به تولید نرسید

 همدان-مجید ملکیان
يك مخترع همدانی موفق به اختراع دستگاه دوروتوره شده که برای اولین‌بار در دنیا ساخته می‌شود و مقام‌های جهانی هم کسب کرده است، اما نبود حمایت‌ها از سوی مدیران، باعث شده این اختراع به مرحله تولید نرسد.
«حمیدرضا سهرابی» مخترع همدانی می‌گوید:در مسابقات سال گذشته که در کشور سوئیس برگزار شد، یکی از اختراعاتم را شرکت دادم که دستگاهی به اصطلاح «دوروتوره» بود و این یک تحول جهانی حساب می‎شد که برای اولین‌بار در دنیا این موتور ساخته شده بود و منجر به کسب رتبه سوم و مدال برنز شد.
وی در خصوص ساختار و عملکرد این دستگاه عنوان می‌کند: موتور اسکرابر، یک دستگاه نظافت صنعتی است که در بیمارستان‏ها، فرودگاه‏ها و فروشگاه‏ های بزرگ، با حضور یک سرنشین، به صورت اتوماتیک عمل
 شست وشو را انجام می‏دهد. این دستگاه اصلا نوع بومی ندارد و وارداتی است و من این دستگاه را به طور صد درصدی و کامل بومی‌سازی کردم.
 این دستگاه به صورت شارژی و با باتری کار می‏کند و هنگام استفاده از آن به مدت سه الی چهار ساعت، باید مجدد حدود چهار ساعت شارژ شود تا افت ولتاژ آن جبران شده و برای فعالیت مجدد آماده شود. موتوری که برای این وسیله ساخته شده، به اصطلاح «خودشارژ» است. یک موتور آن محرک است و برای حرکت استفاده می‏شود، یک موتور آن، مولد است و برای شارژ کردن استفاده می‏شود به طوری که دستگاه را از شارژ کردن
بی نیاز کرده و می‏تواند خدمات سه الی چهار ساعتی بدون نیاز به شارژ ارائه دهد که این یک تحول بزرگ جهانی است و قانون پایستگی، با استفاده از این موتور شکسته می‏شود.
سهرابی در خصوص تولید این موتور می‌گوید: برای تولید این دستگاه هیچگونه حمایتی صورت نگرفت. این موتور قابلیت افزایش حجم و توان، تا 200 اسب بخار را دارد و به راحتی می توان آن را در یک سایز بزرگ طراحی کرد و از آن بهره برد. این موضوع به فرمانداری، استانداری و صنعت و معدن پیشنهاد شد، اما نه از ساخت اسکرابر و نه از موتور آن هیچ حمایتی نشد؛ در صورتی که از کشورهای خارجی از جمله سوئیس و آلمان پیشنهادهایی مانند فروش طرح به این کشورها داشتم، اما قبول نکردم و تصمیم گرفتم طرح را در کشور و حتی شهر خودم به تولید برسانم. در این زمینه درخواست زمین و تسهیلات بانکی کردم، اما هیچ اقدامی صورت نگرفت.
وی در رابطه با اختراعات دیگر خود اظهار می‌کند:سه ثبت اختراع دیگر نیز دارم و اکنون روی پنجمین اختراع برای ثبت کار می‏کنم.دیگر اختراعاتم نیز در همین راستا هستند.
سهرابی در پایان می‌گوید: باتری‌های اسکرابر خارجی بوده و وارد کردن و استفاده از آنها، پرهزینه خواهد بود.يك شرکت در این زمینه اقداماتی انجام داد و نوعی از این باتر‌ی‌ها را تولید کرد، اما باتری بعد از حدود
 سه ماه کارایی خود را از دست می‏داد.دستگاهی که اختراع شده با استفاده از موتور دوم خود، از شارژ بی‌نیاز می‏شود و از نظر بحث اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز، به‌صرفه‌تر خواهد بود.