زندانیان ایران وآمریکا با چه شرایطی مبادله شدند

یک مقام ارشد امنیتی درباره تبادل زندانیان ایران و آمریکا و ویژگی های آن توضیحاتی ارائه داد.

یک مقام ارشد امنیتی درباره تبادل زندانیان ایران و آمریکا و ویژگی های آن توضیحاتی ارائه داد.
یک مقام ارشد امنیتی در مصاحبه با خبرگزاری فارس در خصوص تفاوتهای تبادل زندانیان انجام شده با آمریکا در این دوره با تبادل سال ۹۴ که منجر به آزادسازی ۱/۷ میلیارد دلار از منابع مسدود شده کشورمان شد، گفت: پرونده تبادل زندانیان در سال ۹۴ با اصرار طرف آمریکایی و همراهی کامل دولت وقت، از ضمایم نانوشته برجام بود. در واقع شرط لازم برای توافق بر سر برجام را تبادل زندانیان قرار دادند ولی این دوره، تبادل، پرونده مستقلی بود.
این مقام امنیتی افزود: روایت طرف آمریکایی از این رویداد در سال ۹۴ در واقع این بود که ایران انبوهی از تعهدات برجامی‌ را پذیرفته است و چند زندانی آمریکایی هم آزاد می‌شوند حالا در مقابل آن ما ۱/۷ میلیارد دلار هم منابع ایران را آزاد می کینم.
اما در پرونده تبادل جدید، تعدادی زندانی ایرانی در مقابل تعدادی زندانی آمریکایی آزاد می‌شوند بعلاوه چندین میلیارد دلار منابع مسدود شده ایران.
وی یادآور شد: حجم پول آزاد شده از ایران در این دوره ۴تا ۵ برابر دفعه گذشته است.
این مقام امنیتی افزود: میزان ۱/۷ میلیارد دلار سابق، از منابعی بود که با حکم غیرقانونی قضایی آمریکا توقیف شده بود اما منابع اخیر که آزاد میشود مستقیماً نتیجه فرمان های تحریمی رییس جمهور آمریکاست و از این جهت حائز اهمیت است.