تولید روزانه ۴۵۰ تُن پسماند بیمارستانی در کشور

چالش‌های مدیریتی این زباله‌ها؛

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به چالش‌های مدیریتی پسماندهای بیمارستانی، گفت: روزانه حدود ۴۵۰ تُن پسماند در بیمارستان‌های کشور تولید می‌شود که از این میزان حدود ۱۹۲ تن آن به پسماندهای عفونی، تیز و برنده اختصاص دارد که این میزان نیازمند مدیریت خاص جهت حفظ سلامت انسان و محیط زیست است.

تولید روزانه ۴۵۰ تُن پسماند بیمارستانی در کشور

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به چالش‌های مدیریتی پسماندهای بیمارستانی، گفت: روزانه حدود ۴۵۰ تُن پسماند در بیمارستان‌های کشور تولید می‌شود که از این میزان حدود ۱۹۲ تن آن به پسماندهای عفونی، تیز و برنده اختصاص دارد که این میزان نیازمند مدیریت خاص جهت حفظ سلامت انسان و محیط زیست است.دکتر جعفر جندقی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص نحوه جداسازی و بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی، گفت: پیرو تدوین و ابلاغ "ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته" و باتوجه به ماده ۶۴ این ضوابط در خصوص ضرورت بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی، تیز و برنده تولیدی در بیمارستان‌ها، پیگیری تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های بی‌خطرساز غیر سوز از زمان ابلاغ ضوابط در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.
 تولید روزانه ۴۵۰ تُن پسماند بیمارستانی
وی افزود: بنابر اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی روزانه حدود ۴۵۰ تُن پسماند در بیمارستان‌های کشور تولید می‌شود که از این میزان حدود ۱۹۲ تن آن به پسماندهای عفونی، تیز و برنده اختصاص دارد که این میزان نیازمند مدیریت خاص جهت حفظ سلامت انسان و محیط زیست است.
جندقی تاکید کرد: مطابق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، بعد از تبدیل پسماند ویژه به پسماند عادی، ساز و کار مدیریت آن در شهرهایی که بیمارستان‌ها در آن قرار دارند بر عهده شهرداری‌ها خواهد بود.
 اهمیت تفکیک پسماندهای عفونی
وی با بیان اینکه تفکیک و تصفیه پسماندهای عفونی به دلیل ماهیت بیماری‌زایی آنها در طبقه بندی ویژه قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این نوع از پسماند در بخش‌های مختلف بیمارستان به صورت تفکیک شده در سطل‌هایی با برچسب‌های مشخص، جمع آوری شده و تا جایگاه موقت در بیمارستان نیز به صورت جداگانه حمل می‌شود. سپس با دستگاه‌های بی‌خطرساز مستقر در بیمارستان عملیات تصفیه روی این پسماندها اتفاق می‌افتد.
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ادامه داد: شفاف سازی موضوع و رفع مشکل عدم تایید این پسماندها بعد از انجام فرایند بی‌خطر سازی، با بازنگری ضوابط اجرایی مدیریت پسماند پزشکی در دستور کار قرار دارد؛ چراکه عدم ابلاغ شیوه‌نامه ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند و ویژه تلقی شدن پسماندهای بی‌خطر شده، موجب تحمیل بار مالی اضافی به بیمارستان‌ها به جهت پرداخت تعرفه پسماند عفونی برای حمل و نقل و دفع نهایی پسماندهای بی‌خطر شده در بیمارستان شده است.