پیشگیری پیش از درمان در قطب تولید گاز ایران

تأمین ۷۵ درصدی گاز کشور از میدانی ۳۴ ساله؛

روزگاری در اوایل دهه ۸۰ شمسی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بیش از ۷۰ درصد از گاز مورد نیاز کشور را تأمین می‌کرد، اما امروز به‌دلیل افت طبیعی مخازن و نبود سرمایه‌گذاری، سهم این شرکت به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است، از این رو موضوع پیچیده‌ای نیست که افت تولید پس از ۳۴ سال در میدان مشترک پارس جنوبی، هم آغاز شده باشد.

پیشگیری پیش از درمان در قطب تولید گاز ایران

روزگاری در اوایل دهه ۸۰ شمسی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بیش از ۷۰ درصد از گاز مورد نیاز کشور را تأمین می‌کرد، اما امروز به‌دلیل افت طبیعی مخازن و نبود سرمایه‌گذاری، سهم این شرکت به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است، از این رو موضوع پیچیده‌ای نیست که افت تولید پس از ۳۴ سال در میدان مشترک پارس جنوبی، هم آغاز شده باشد.
به گزارش شانا، تجارب گذشته در صنعت نفت نشان داده دستیابی به اهداف بزرگ، مستلزم تلاش و باور به دانش و توان فنی و مهندسی داخلی است. تحقق اهداف به حمایت و همراهی همه کسانی نیاز دارد که دل در گرو مهر این آب و خاک داشته و مشفقانه برای توفیق بیشتر این صنعت مهم و راهبردی، به‌ویژه در شرایط کنونی تلاش می‌کنند.
روزی که میدان گازی پارس جنوبی کشف شد شاید هیچ ایرانی تصور نمی‌کرد روزی برسد که جوانان این کشور بتوانند صفر تا صد گاز آن را بدون حضور حتی یک مهندس خارجی تولید کنند و به‌آسانی به مبادی مصرف داخلی و صادراتی برسانند. برخی که چند سال سکان وزارت نفت را در دست داشتند تصورشان این بود نیروی انسانی ایرانی تنها به درد کارگری و انجام امور ابتدایی در توسعه مگاپروژه‌های صنعت نفت می‌خورد و برای تولیدی کردن میدان‌های نفتی و گازی باید به سراغ خارجی‌ها رفت... غافل از آنکه روحیه مقاومت در مردم ایران سبب خواهد شد بتوانیم در برابر تحریم‌های غربی پیروز شویم.
با توجه به اداره کامل این صنعت پس از ۴۴ سال تحریم، شرکت‌های آمریکایی و اروپایی هم‌اکنون با گوشت و استخوان خود درک کرده‌اند که ویژگی مهم مردم ایران، ملی‌گرایی است. در دهه‌های اخیر سهم ایران از میدان مشترک پارس جنوبی
۳۰ درصد و سهم قطر ۷۰ درصد بود، اما با اتکا به توان داخلی اکنون تولید گاز بیشتری از آن میدان نسبت به قطر داریم و فازهای پارس جنوبی در سال‌های گذشته در بخش خشکی و دریا از سوی شرکت‌های ایرانی توسعه یافته است.
روزگاری در اوایل دهه ۸۰ شمسی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران که مدیریت همه میدان‌های خشکی کشور در بخش‌های مرکزی را بر عهده دارد بیش از ۷۰ درصد گاز مورد نیاز کشور را تولید می‌کرد، اما به دلیل افت طبیعی مخازن و نبود سرمایه‌گذاری سهم این شرکت در تأمین گاز کشور به کمتر از
۳۰ درصد رسیده است، از این رو چیز پیچیده‌ای نیست که پس از ۳۴ سال از آغاز تولید در میدان مشترک پارس جنوبی، به‌طور طبیعی در شاهد آغاز افت تولید باشیم، هرچند درصد آن کم است البته پیش‌بینی می‌شود چهار تا پنج سال آینده حجم آن قابل‌توجه باشد و سالانه به‌اندازه یک فاز (۲۸ میلیون مترمکعب) افت تولید در این میدان خواهیم داشت. بالطبع پس از فراغت از توسعه پارس جنوبی با جدیت باید در حفظ و نگهداشت تولید از این میدان مشترک کوشید.
متخصصان کشورمان بدون حضور شرکت‌های خارجی بار دیگر قصد دارند کاری را در پایتخت گازی ایران شدنی کنند. آنها برای حفظ و نگهداشت تولید از این دارایی بزرگ و گران‌بهای ایرانیان دو راه را در پیش گرفته‌اند؛ راه‌های کوتاه‌مدت شامل حفر چاه‌های اضافی، کشیدن خطوط لوله مازاد و اسیدکاری چاه‌ها که هم‌اکنون در برنامه است، اما راه بلندمدت دستیابی به فناوری سکوی فشارافزا است. احداث این سکوها می‌تواند به تولد دوباره فازهای پارس جنوبی و تولید با توان حداکثری از این میدان منجر شود.
ایران قصد دارد ۲.۶ میلیارد دلار در بخش ساخت، نصب و راه‌اندازی سکوی فشارافزایی گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کند. در آینده البته باید حدود ۲۰ سکوی فشارافزای گاز برای دیگر فازهای پارس جنوبی تعریف، ساخته، نصب و راه‌اندازی شود و از این رو دقت و حساسیت کافی در ساخت نخستین سکو در فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی ضروری است.
سکوهای فشارافزا با ظرفیت ۲ میلیارد فوت‌مکعب از قابلیت فشارافزایی به میزان ۹۰ بار برخوردارند. هدف ایران این است که سکوی فشارافزا را در یاردهای ساحلی خود بسازد، اما از آنجا که این سکو حدود ۲۰ هزار تن وزن خواهد داشت و در ایران سابقه و تجربه مهندسی تفضیلی، ساخت و نصب سکو با وزن بیش از ۷ هزار تن وجود ندارد، بنابراین باید زیرساخت‌های موجود را در کشور ارتقا دهیم. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس چندی پیش گفت: با تدبیری که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اندیشید کارگروهی برای فشارافزایی پارس جنوبی تشکیل و پیمانکار مشاوره طراحی پایه تأیید شد.
طراحی پیچیده، ضرورت چیدمان درست تجهیزات، رعایت مسائل ایمنی و امور عملیاتی از ویژگی‌های این سکوی فشارافزا به‌شمار می‌آید. برای نصب این سکو باید از روش فلوت اور (Float Over) استفاده شود که فناوری آن در ایران موجود نیست. طراحی مفهومی و پایه سکوی تقویت فشار گاز در فاز ۱۱ پارس جنوبی باید حتماً از سوی مشاور بین‌المللی انجام و به الگویی درست و دقیق برای بهره‌مندی ایران در دیگر فازهای پارس جنوبی بدل شود.
موقعیت جغرافیایی فاز ۱۱ هم با توجه به مرزی بودن این فاز و برداشت هم‌زمان ایران و قطر، در معرض افت تولید قرار دارد، بنابراین برنامه‌ریزی شده بود در این بلوک، برخلاف دیگر فازهای پارس جنوبی از ابتدا، سکوی فشارافزا نصب شود. از سوی دیگر برداشت گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی سالانه در حال افت است و باید به فکر نگهداشت تولید در دیگر بلوک‌ها بود. تاکنون به‌طور سنتی از بلوک‌ها برداشت و انتظار زیادی برای کشور ایجاد شده است و اکنون ۸۰ درصد گاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی تأمین می‌شود.
ایران اکنون برای ساخت سکوی فشارافزا یک طراحی بنیادی در دست دارد که شرکتی فرانسوی پیش از بازگشت تحریم‌ها آن را انجام داد. انتظار می‌رود با این برنامه بتوان طراحی پایه را با یک شرکت داخلی یا یک شرکت خارجی دنبال کرد تا الگویی برای کل فازهای پارس جنوبی پیاده شود.
هم‌اکنون برای پیشبرد طرح فشارافزایی گزینه‌های مختلفی پیش‌بینی‌ شده است؛ از جمله برای هر سکوی پارس جنوبی، یک سکوی تقویت فشار مختص همان سکو نصب شود که البته با توجه به اینکه ۳۸ سکوی سرچاهی، هزینه بالایی می‌طلبد.
گزینه دیگر این است که مجتمع‌های سکوهای تقویت فشار در جایی از میدان که خطوط لوله خارج و نزدیک هم می‌شود، نصب و در عمل تقویت فشار یک مجموعه از سکوها در یک نقطه متمرکز شود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود سه مجتمع تقویت فشار ‌در دریا داشته باشیم، یعنی هر هاب مربوط به ۱۰ تا ۱۲ سکو می‌شود. با این تفاسیر پیش‌بینی کارشناسان برای این پروژه قریب به ۲۰ میلیارد دلار است درحالی که تاکنون تنها سه سکوی تقویت فشار در دنیا ساخته شده است.