راه آهن شلمچه-بصره قدرت ارتباط عراق با همسایگان را افزایش می‌دهد

نخست وزیر عراق:

نخست وزیر عراق با تاکید بر اهمیت راه آهن شلمچه-بصره در زمینه اقتصاد و امنیت زائران، گفت: این پروژه سبب افزایش قدرت عراق برای ارتباط با کشورهای همسایه خواهد شد و در راستای استقبال از مسافرین و زائران از ایران و آسیای میانه است.

راه آهن شلمچه-بصره قدرت ارتباط عراق  با همسایگان را افزایش می‌دهد

 نخست وزیر عراق با تاکید بر اهمیت راه آهن شلمچه-بصره در زمینه اقتصاد و امنیت زائران، گفت: این پروژه سبب افزایش قدرت عراق برای ارتباط با کشورهای همسایه خواهد شد و در راستای استقبال از مسافرین و زائران از ایران و آسیای میانه است.
به گزارش ایرنا، محمد شیاع السودانی در آئین رسمی آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه_بصره در نقطه صفر مرزی با بیان اینکه «تاکنون بیش از سه میلیون زائر ایرانی وارد عراق شده اند» تصریح کرد: عراق از حضور گسترده زوار اربعین از سراسر جهان استقبال می‌کند، این زوار از راه های زمینی، هوایی و دریایی وارد خاک عراق شده اند و بخش اعظمی از زائران متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. ‌
به گفته السودانی بیش از ۷۰۰ هزار زائر تاکنون از گذرگاه مرز شلمچه وارد خاک عراق شده اند.
وی با اشاره به «پروژه راهبردی راه‌آهن شلمچه - بصره» خاطرنشان کرد: با اجرایی کردن این پروژه به دنبال ایجاد زیربنای مناسب برای تسهیل روند ورود زوار اربعین در سالهای آینده هستیم تا زائران در همه شرایط جوی بتوانند وارد کشور عراق شوند و حوادثی که ممکن است طی این‌ مناسبت ها در راهها پیش آید کاهش پیدا کند.
نخست وزیر عراق این پروژه را تکیه گاه مهم برای افزایش زیر ساخت اقتصاد ملی عراق و ایران دانست و تاکید کرد: این پروژه سبب افزایش قدرت عراق برای ارتباط با کشورهای همسایه خواهد شد و در راستای استقبال از مسافرین و زائران از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای میانه است.
السودانی همچنین تصریح کرد: این پروژه سال‌های سال متوقف بود و بحث های مختلفی در دولت‌های سابق پیش آمد تا اینکه با موافقت و اهتمام هر دو دولت در سال ۲۰۲۱ این پروژه از سر گرفته شد. شورای نخست وزیری در دولت جدید عراق تصمیم‌هایی برای اجرا و راه اندازی این پروژه اتخاذ کرد و وزارت راه و استانداری بصره را مکلف کرد تا از ظرفیت‌های لازم برای راه اندازی و اغاز این پروژه استفاده کند و با شرکت اجرا کننده توافقی ایجادشود.
نخست وزیر عراق با قدردانی از جمهوری اسلامی برای اجرای عملیات مین روبی در مناطق مشخص گفت: راه آهن شلمچه بصره از مهمترین راه ها در زمینه اقتصادی است و ضمن امنیت بیشتری هزینه کمتری برای زائران خواهد داشت.
 روابط ایران و عراق راهبردی است
السودانی ضمن راهبردی دانستن روابط بین عراق و جمهوری اسلامی متذکر شد: این توصیف دقیق از روابط عراق و ایران است که برپایه مشترکات زیادی از جمله مشترکات جغرافیای و تاریخی است.