تولید روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ با راه‌اندازی واحد CCR

دورخیز پالایشگاه تهران برای پتروپالایشی شدن؛

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران از اجرای کیفی‌سازی نفت‌کوره در پالایشگاه تهران با استفاده از توان‌ شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی خبر داد و گفت: با اجرای واحد بنزین‌سازی در پالایشگاه تهران، روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۵ در جنوب پایتخت تولید خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران از اجرای کیفی‌سازی نفت‌کوره در پالایشگاه تهران با استفاده از توان‌ شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی خبر داد و گفت: با اجرای واحد بنزین‌سازی در پالایشگاه تهران، روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۵ در جنوب پایتخت تولید خواهد شد.
حامد آرمان‌فر درباره پروژه‌های توسعه‌ای این پالایشگاه به شانا گفت: ظرف چند روز آینده، مطالعات طرح کیفی‌سازی نفت‌کوره برای اجرا ازسوی شرکت‌های مطرح دانش‌بنیان داخلی آغاز خواهد شد. برای ارتقای محصول نفت‌کوره حدود ۱۱ طرح را بررسی کردیم و با یک شرکت وارد قرارداد شدیم. مطالعات امکان‌سنجی آن به اتمام رسیده است و در حال ورود به فاز طراحی تفصیلی و پایه و خرید لایسنس (دانش فنی) هستیم.
وی با اشاره به اینکه حدود ۳۵ درصد محصولات تولیدی این پالایشگاه را نفت‌گاز تشکیل می‌دهد که پروژه‌های توسعه‌ای آن انجام شده است، افزود: به‌طور میانگین روزانه ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ (گوگرد کمتر از ۵۰ پی‌پی‌ام) در پالایشگاه تهران تولید می‌شود که با توجه به اینکه همه نیاز شهر تهران به نفت‌گاز را تأمین می‌کند، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای پایتخت دارد.مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران تأکید کرد: حدود
 ۱۳ درصد از محصولات تولیدی پالایشگاه تهران را نیز بنزین تشکیل می‌دهد که از نظر گوگرد مطابق استانداردهای یورو است، اما از نظر اکتان و بنزن با استانداردهای یورو مطابقت ندارد و به همین منظور طرح محیط‌زیستی (CCR) بنزین‌سازی این پالایشگاه طراحی شد و فروردین‌ماه ۱۴۰۰ کلنگ آن به زمین خورد که هدف آن تولید بنزین یورو بوده است، همچنین مقداری نفتا در پالایشگاه تهران تولید می‌شود که آن محصول نیز پس از راه‌اندازی وارد این واحد شده و به بنزین یورو تبدیل می‌شود.
آرمان‌فر مقدار بنزین تولیدی پالایشگاه تهران را روزانه ۶.۵ میلیون لیتر اعلام و بیان کرد: با اجرای طرح‌ بنزین‌سازی و ورود نفتای تولیدی این پالایشگاه به واحد ‌سی‌سی‌آر، به‌طور میانگین روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۵ در این پالایشگاه تولید خواهد شد.
 پیشرفت ۵۲ درصدی پروژه بنزین‌سازی (ccr)
وی از پیشرفت ۵۲.۵ درصدی پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه نفت تهران خبر داد و گفت: برآورد اولیه برای سرمایه‌گذاری در این پروژه حدود ۲۸۰ میلیون یورو است. هیچ‌وقت به‌دنبال سودجویی صرف نبودیم و هدف عمده طرح‌های این پالایشگاه، کیفی‌سازی محصولات و تأکید عمده بر سلامت و بهداشت شهروندان بوده و افزایش کمیت در هیچ‌کدام از پروژه‌های پالایشگاه تهران در سال‌های گذشته مطرح نبوده است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران درباره تکلیف قانون بودجه مبنی بر اختصاص ۴۰ درصد از سود واحدهای پالایشی به اجرای طرح‌های توسعه‌ای گفت: این طرح فرصتی سازنده برای پالایشگاه‌داران به‌منظور سرعت بخشیدن به پروژه‌های ارتقای کیفیت است. پالایشگاه تهران و بندرعباس با در نظر گرفتن ظرفیت پالایشی دارای بالاترین سوددهی طی پارسال در کشور بودند و امیدواریم طبق برنامه طرح‌های توسعه‌ای خود را پیش ببریم.