نباید در موارد غیر ضروری مجازات سنگین در نظر بگیریم

محسنی اژه‌ای:

رئیس قوه قضائیه گفت: نباید در مواردی که ضروری نیست برای فرد محکوم، مجازات سنگین درنظر بگیریم یا در مواجهه با متهمین، رفتار و اعمال غیرمنطبق با قانون داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: نباید در مواردی که ضروری نیست برای فرد محکوم، مجازات سنگین درنظر بگیریم یا در مواجهه با متهمین، رفتار و اعمال غیرمنطبق با قانون داشته باشیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه افزود: همانطور که قبلاً هم بارها تاکید کرده ام مسئولان قضائی ذیربط و دادستان‌های ما باید از ظرفیت قوانین موجود در راستای مقابله با ناهنجاری‌ها نهایت استفاده را ببرند و در این راستا از ضابطین مطالبه داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه به مبحث مهمِ نوع رفتار با مردم اشاره کرد و گفت: تکریم مردم فقط منحصر به حُسن خلق در مواجهه با آن‌ها نیست؛ اگر چه حتماً یک مسئول قضائی باید در مواجهه با مردم، حُسن خلق داشته باشد و در کلام و نوشتارش اصل تکریم مردم و ارباب رجوع را مراعات کند، اما موضوع مهم دیگر آن است که ما با اهتمام خود در اجرای قانون و مبارزه با فساد و ناهنجاری‌ها، تکریم مردم را در عمل به اثبات برسانیم و از این طریق منشأ امیدآفرینی باشیم.
رئیس قوه قضائیه یکی دیگر از موارد و مصادیق امیدبخشی به مردم را صدور احکام مجازات متناسب در محاکم دانست و گفت: احکام مجازاتی که در محاکم صادر می‌شوند باید با جرم، آثار جرم، ضرر و زیان‌های ناشی از جرم و خسارت‌هایی که بواسطه آن جرم به اعتماد مردم وارد شده است متناسب باشد؛ از سویی دیگر نباید در مواردی که ضروری نیست برای فرد محکوم، مجازات سنگین درنظر بگیریم یا در مواجهه با متهمین، رفتار و اعمال غیرمنطبق با قانون داشته باشیم؛ رعایت این موارد و ملاحظات از مصادیق امیدآفرینی برای مردم است و ما باید نسبت به آن‌ها اهتمام داشته باشیم.