طارم یکی از بزرگترین بانک ژن‌های زیتون خاورمیانه است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم:

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: این شهرستان با تولید بیش از ۴۰ درصد از زیتون کشور، یکی از بزرگترین بانک ژن‌های خاورمیانه است.

طارم یکی از بزرگترین بانک ژن‌های زیتون خاورمیانه است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: این شهرستان با تولید بیش از ۴۰ درصد از زیتون کشور، یکی از بزرگترین بانک ژن‌های خاورمیانه است.
منوچهر یارمحمدی در گفت‌ و گو با ایرنا افزود:بر اساس آمارهای موجود، این شهرستان با در نظر گرفتن ژنوتیپ‌ها و ارقام موجود خود بین ایستگاه‌های زیتون کشور، مقام نخست را دارد.
وی با بیان اینکه، زیتون شهرستان طارم از لحاظ کیفیت، مرغوبترین زیتون کشور است، اضافه کرد:در سال‌های اخیر با توسعه صنایع تبدیلی و ایجاد بازارهای مختلف فروش زیتون، این محصول به یک عامل مهم در توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار در شهرستان و استان تبدیل شده است.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان طارم با اشاره به اینکه برداشت زیتون از ۲۱ هزار هکتار از باغات طارم از نیمه دوم شهریور جاری آغاز شده است و تا آخر مهرماه ادامه خواهد داشت؛، اضافه کرد: پیش‌بینی میزان برداشت زیتون در حدود ۲۰ هزار تن است.
مدیر جهادکشاورزی طارم با بیان اینکه ارقام زیتون داخلی مورد کشت در شهرستان طارم شامل، زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری و گلوله زیتون است، ادامه داد: رقم زرد زیتون با ۹۰ درصد زیر کشت بیشترین سطح را در بین ارقام زیتون به خود اختصاص داده است.
یارمحمدی گفت: ارقام زیتون داخلی مورد کشت در شهرستان طارم شامل، زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری و گلوله زیتون بوده که رقم زرد بیشتر از سایر ارقام است.
به گزارش ایرنا، از کل باغات زیتون که ۱۶ هزار هکتار از آن بارده است و سال گذشته با توجه به افزایش تولید زیتون، مازاد تولید زیتون در منطقه را شاهد بودیم.در حال حاضر ۳۲ واحد صنعتی و ۱۵۰ واحد سنتی تولید زیتون در استان زنجان در حال فعالیت هستند که تامین مواد اولیه این واحدها بسیار حائز اهمیت است.
۸۷۰۰ نفر بهره‌بردار زیتون در این شهرستان هستند و ۶۰۰ هزار نفرروز، به برداشت زیتون مشغول بوده و کسب درآمد می‌کنند.