به هر جا اراده کنیم نفت صادر می‌کنیم

اوجی در آئین رسمی گشایش هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست؛

وزیر نفت با اشاره به اینکه یک زمانی خارجی‌ها برای ما تعیین تکلیف می‌کردند که چقدر نفت تولید و صادر کنیم، گفت: امروز متخصصان صنعت نفت به هر جایی که اراده کنند محموله‌های نفت خام و میعانات گازی ایران را صادر خواهند کرد.

به هر جا اراده کنیم نفت صادر می‌کنیم

وزیر نفت با اشاره به اینکه یک زمانی خارجی‌ها برای ما تعیین تکلیف می‌کردند که چقدر نفت تولید و صادر کنیم، گفت: امروز متخصصان صنعت نفت به هر جایی که اراده کنند محموله‌های نفت خام و میعانات گازی ایران را صادر خواهند کرد.
به گزارش شانا، جواد اوجی در آیین رسمی گشایش هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با بیان اینکه  این نمایشگاه در منطقه جزو نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی است، اظهار کرد: چتر حمایتی وزارت نفت روی سر شرکت‌ها و فعالان صنعت پتروشیمی است و همواره به‌دنبال حل مشکلات این عزیزان هستیم.
وی با تأکید بر عزم دولت سیزدهم برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت و استفاده از این نوع گاز برای خوراک واحدهای پتروشیمی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم ثروت ملی ملت ایران در مشعل‌های گاز سوزانده شود.
وزیر نفت با تأکید بر اینکه تولید کنونی روزانه ۳ میلیون  و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران در داخل مصرف یا صادر می‌شود، گفت: این در حالی است که در آغاز به‌کار دولت سیزدهم ما با ۷۸ میلیون بشکه میعانات ذخیره‌شده روبه‌رو بودیم.
اوجی گفت: نمایشگاه ایران‌پلاست جزو نمایشگاه‌های بین‌المللی است که هفدهمین دوره آن در حال برگزاری است.
وی تأکید کرد: از نمایشگاه امسال استقبال خوبی شده است و بیش از ۲۱۰ شرکت خارجی و ۶۴۰ شرکت ایرانی به همراه فعالان حوزه صنعت پتروشیمی و پلاستیک حضور دارند.
وزیر نفت افزود: با توجه به تحریم‌های شدید، اما با حضور این افراد و اتفاق‌های خوبی که در صنعت پتروشیمی شاهد هستیم به جرأت می‌گوییم تحریم‌ها در این حوزه بی‌اثر شده است.
اوجی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی از صنایع کلیدی و مهم در کشور ایران است، ادامه داد: این صنعت ارزآوری خوبی برای کشور دارد و سال گذشته نزدیک ۱۶ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به اکثر کشورهای جهان صادر شد.
 صنعت پتروشیمی تحریم‌ناپذیر است
وی با اشاره به اینکه سهم محصولات پتروشیمی در صادرات غیرنفتی حدود ۵۰ درصد است که در ۷۰ مجتمع پتروشیمی ایران تولید می‌شود، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی در اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد ارزی سهم بسزایی دارد، همچنین این صنعت با توجه به نیاز روزافزون دنیا به محصولات بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی، تحریم‌ناپذیر است.
اوجی با تأکید بر اینکه اکنون در ۷۰ مجتمع پتروشیمی کشور، بیشتر محصولات پتروشیمی تولید می‌شود، افزود: تنوع تولید محصولات پتروشیمی در کشور زیاد است و محصولات پتروشیمی شامل محصولات پلیمری، شیمیایی، کود، آروماتیک‌ها و محصولات هیدروکربنی در این مجتمع‌ها تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از محصولات مهم پتروشیمی، محصولات پلیمری است، ادامه داد: ظرفیت خوبی در کشور در بخش تولید محصولات پلیمری ایجاد شده است. اکنون پروانه و مجوز ۲۰ میلیون تن محصول پلیمری در کشور صادر شده اما ظرفیت نصب‌شده در این بخش حدود ۱۲ میلیون تن در سال است و تولید عملیاتی پلیمرها در ایران به حدود ۷ میلیون تن می‌رسد.
 افزایش ۶ برابری درآمدهای ارزی با تکمیل زنجیره ‌ارزش پتروشیمی
وزیر نفت تصریح کرد: صادرات یک تن محصول پلیمری ساده درآمدی معادل ۹۰۰ تا یک هزار دلار ایجاد خواهد کرد، اما اگر محصولات پلیمری تا پایان زنجیره توسعه داده شده و به محصول نهایی تبدیل شود، درآمد حاصل از صادرات به حدود ۵ تا ۶ هزار دلار در هر تن افزایش خواهد یافت.
اوجی با اشاره به اینکه در تولید پلیمرها در کشور سرمایه‌گذاری‌های خوبی شده که این محصولات، خوراک پایه تولید مواد پلاستیک به‌شمار می‌رود، گفت: در پالایشگاه‌های گازی، پروپان و اتان تولید می‌شود که این محصولات در مجتمع‌های پتروشیمی به پروپیلن و اتیلن و در ادامه به پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن تبدیل می‌شوند، بنابراین ظرفیت خوبی در کشور برای تأمین خوراک پلاستیک وجود دارد.
وی برگزاری نمایشگاه ایران‌پلاست را فرصتی برای هم‌اندیشی، هم‌افزایی و تبادل تجربه در یک سال گذشته دانست و افزود: این نمایشگاه تنها مربوط به عرضه محصولات پتروشیمی و پایین‌دستی نیست، بلکه فرصتی برای عرضه توانمندی‌ها در حوزه ادوات و تجهیزات در زمینه پتروشیمی و صنایع پتروشیمی است و صدور خدمات فنی و مهندسی از همین‌جا شکل می‌گیرد.
وزیر نفت با بیان اینکه در وزارت نفت دولت سیزدهم برنامه‌ریزی‌های خوبی برای توسعه صنعت پتروشیمی انجام شده است، ادامه داد: با شروع این دولت در هر چهار شرکت اصلی به سراغ اتمام طرح‌های نیمه‌تمام با هدف رشد تولید و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر رفتیم.
اوجی به بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران با حضور رئیس‌جمهوری در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان امسال ۵ مجتمع پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد که ۵ تا ۶ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی ایران اضافه خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه پارسال ۱۵ میلیارد دلار طرح نیمه‌تمام در مجموعه وزارت نفت به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: امسال هم ۱۵ میلیارد دلار طرح نفتی دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و کار اجرایی ۱۴ طرح با ارزش ۱۴ میلیارد دلار آغاز خواهد شد.
 افزایش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران در دولت سیزدهم
وزیر نفت با تأکید بر اینکه در آغاز به‌کار این دولت تولید نفت حدود ۲.۳ میلیون بشکه در روز بود، افزود: امروز تولید نفت ایران با توان متخصصان ایرانی به ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده و نکته مهم آن است که هرچه تولید نفت انجام می‌شود یا در پالایشگاه‌های داخلی به‌ مصرف می‌رسد، یا به صادرات اختصاص می‌یابد. زمان آن گذشت که کاهش تکلیفی تولید نفت را در کشور داشته باشیم. این افزایش تولید و صادرات نفت با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی اهمیت بیشتری دارد، زیرا پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت نفت پایان سال ۲۰۲۳ به بالای ۱۰۰ دلار می‌رسد.
وزیر نفت با تأکید بر اینکه هر جا اراده کنیم صادرات نفت و هر نوع محصول نفت دیگر انجام می‌شود، ادامه داد: یک زمان رسم بود که آنها تعیین تکلیف می‌کردند ایران چقدر نفت و گاز تولید کند، اما امروز به همت متخصصان صنعت نفت و گاز با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در شرایط سخت تحریم‌ها ما تعیین می‌کنیم تولید و صادرات نفت به چه مقدار باشد.