از ساحل تا جنگل از چالوس تا عباس آباد

همین که اسم چالوس به گوشمان می‌رسد یاد جاده پر پیچ و خم این شهر می‌افتیم. جاده خاطره‌انگیزی که با درختان تنومند و کوه‌های سرسبز احاطه شده و گاهی آبی از یک آبشار بلند روی سطح جاده فرو می‌ریزد.

سحر صاحبی
قسمت چهارم
 چالوس
همین که اسم چالوس به گوشمان می‌رسد یاد جاده پر پیچ و خم این شهر می‌افتیم. جاده خاطره‌انگیزی که با درختان تنومند و کوه‌های سرسبز احاطه شده و گاهی آبی از یک آبشار بلند روی سطح جاده فرو می‌ریزد.
جاده چالوس تابستان و زمستان نمی‌شناسد و در تمام فصل‌های سال، زیبایی خیره‌کننده‌اش چشمان مسافران را نوازش می‌کند.
ده‌ها تونل کوتاه و بلند در مسیر این جاده قرار دارند که معروف‌ترینشان تونل کندوان است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید سازندگان تونل کندوان حدود ۹۰ سال پیش برای ساخت این تونل ۳ سال زمان صرف کرده‌اند.
از این جاده دل‌انگیز و جذاب که گذشتید، به شهر زیبای چالوس می‌رسید. شهری غرق در مه، در آغوش دریا و جنگل و لطیف همچون تن بهار.
دیدنی‌های چالوس آن‌قدر زیاد و متنوع است که اگر چندین روز در این شهر اقامت کنید باز هم جا برای رفتن خواهید داشت. در سفر به چالوس حتماً به روستاهای ارنگه، سپهسالار و میدانک سر بزنید.
در این روستاها می‌توانید صنایع دستی و خوراکی‌های محلی منطقه را تهیه کنید و از گفت‌وگو و معاشرت با مردم بومی روستا لذت ببرید.
اگر کوهنورد و غارنورد حرفه‌ای هستید یا به سفرهای ماجراجویانه علاقه دارید، تجهیزات کوهنوردی‌تان را در سفر به چالوس همراه خود ببرید و مطمئن باشید زیبایی‌های «غار یخ ‌مراد» شما را شگفت‌زده خواهد کرد.
این غار در منطقه گچسر و در نزدیکی روستای آزادبر قرار دارد و  یکی از مهم‌ترین آثار ملی ایران به شمار می‌رود. این غار واقعاً یخ‌زده است و قندیل‌ها، استالاگمیت‌ها و استالاگتیت‌های آن یخی هستند.
به باور مردم محلی قندیل‌های این غار خاصیت درمانی دارند؛ اما اگر از ما می‌شنوید بهتر است برای حفظ محیط زیست به این قندیل‌ها آسیب نزنید و بافت طبیعی غار را دستخوش تغییر نکنید.
ییلاقات چالوس از مهم‌ترین دیدنی‌های این منطقه هستند؛ به‌خصوص ییلاق کلاردشت که آوازه زیبایی‌اش در سراسر ایران پیچیده است.
این دشت بی‌نظیر که بر فراز کوه‌ها قرار دارد، منطقه بسیار مناسبی برای پیک‌نیک کردن و تورهای گلگشت است.
کلاردشت در سیزده‌بدرها و تعطیلات آخر هفته، خصوصاً در فصل تابستان مملو از جمعیت است و خانواده‌ها و گروه‌های تفریحی برای دور شدن از فضای شهر و تنفس هوای پاک و سالم به این منطقه سفر می‌کنند.
ادامه دارد...