ایران راه حل بن‌بست‌های ترانزیتی در منطقه است

وزیر راه:

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران راه حل بن بست‌های ترانزیتی در منطقه است، گفت: اتصال دریای شمال به جنوب یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت است که با افتتاح ریل رشت - کاسپین محقق می‌شود.

ایران راه حل بن‌بست‌های ترانزیتی در منطقه است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران راه حل بن بست‌های ترانزیتی در منطقه است، گفت: اتصال دریای شمال به جنوب یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت است که با افتتاح ریل رشت - کاسپین محقق می‌شود.
به گزارش مهر، «مهرداد بذرپاش» در مراسم روز جهانی دریانوردی افزود: با وجود همه ظلم‌ها و تحریم‌ها، دریانوردی در ایران رو به گسترش است و همواره به کنوانسیون‌های بین المللی نیز پایبند بودیم.
وی گفت: صنعت دریایی نیازمند بازاریابی و کاهش قیمت تمام شده است، محصول نهایی صنعت هم باید مورد بررسی قرار بگیرد و موشکافانه برای تمام بخش‌های دریایی برنامه ریزی کنیم.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران کشوری است که از شمال و جنوب به دریا وصل می‌شود و در این شرایط نباید آنقدر کم از ظرفیت دریا استفاده کرده باشیم و درآمد ارزی ما پایین باشد.
وزیر راه و شهرسازی دریا را نعمت خدادادی دانست و ادامه داد: موقعیت جغرافیای سیاسی ایران که از نظر من «ایران - راه» است و من با این عنوان در اجلاس‌های بین المللی صحبت کردم، خاص است، ایران راه حل بن بست‌های ترانزیتی در منطقه است و به عنوان کشوری امن تاکید داریم «ایران - راه» است.
بذرپاش افزود: یکی از اصلی ترین برنامه‌های ما اتصال دریای شمال و جنوب در ایران از طریق تکمیل کریدورهای شمال به جنوب است. ریل رشت - کاسپین تا ۲ ماه آینده به افتتاح می‌رسد و اولین بار از خزر به خلیج فارس متصل می‌شویم.
وزیر راه تصریح کرد: اقتصاد دریا رها بود سال‌ها کسی در ترانزیت مسئولیت قبول نمی‌کرد. احکام خوبی اکنون برای اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم نوشته و همزمان در مجمع تشخیص نگاشته شده است تا قدری از این احوال غیرشفاف فاصله بگیریم.
وی ادامه داد: باید با همه کمبود منابع تکمیل کریدورهای شمال به جنوب را توسعه دهیم و بندر چابهار فوراً به شبکه ریلی افتتاح شود، در هیچ جای دنیا تا این حد جابجایی کالا از طریق جاده انجام نمی‌شود که هم آمار تصادفات را افزایش داده و هم جاده‌های کشور را خراب می‌کند. این وضعیت البته به دلیل ارزانی گازوئیل است که هنوز حمل جاده بر ریلی و دریایی ارجحیت دارد.
وزیر راه گفت: توسعه شهرها و شهرک‌های ساحلی در دستور کار است و جمعیت پذیری سواحل باید به مرحله اجرایی برسد و صنعت و جمعیت به کنار دریاها بیاید تا بتوانیم ظرفیت بالقوه دریا را بالفعل کنیم.
معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر نیز در این مراسم گفت: طی ۲ سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت سند توسعه اقتصاد دریا را در کمیته‌های فرعی بررسی کرد و در صحن علنی مجمع به تصویب رساند که بسیار ارزشمند است.
«علی اکبر صفایی» افزود: دولت و وزارت راه با تلاش فراوان نقش دریا و اقتصاد دریا را در کنار ترانزیت برجسته کردند و نهایتاً در برنامه هفتم
به موضوع اقتصاد دریا پرداخته شد. کارگروه ویژه ای هم در بخش اقتصاد دریا با حضور وزیر راه برگزار می‌شود.
موضوع جمعیت سازی در کنار ساحل با اختصاص ۲۷ نقطه سکونتی کنار سواحل نیز ذیل برنامه هفتم توسعه در دستور کار است.