ایده‌های خلاقانه در صنعت اسباب بازی

تولیدکنندگان داخلی صنعت اسباب بازی، توان تامین ۵۰ درصدی بازار اسباب بازی کشور را دارند.

*زهره پرورش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما
تولیدکنندگان داخلی صنعت اسباب بازی، توان تامین ۵۰ درصدی بازار اسباب بازی کشور را دارند.
یکی از کاربرد‌های صنعت اسباب بازی برای کودکان و نوجوانان به غیر از سرگرمی، جنبه‌های آموزشی و خلاقانه آن است.صنعت اسباب‌بازی در سال‌های اخیر تحولاتی چشمگیر را پشت سر گذاشته است و شرکت‌ها به سمت تولید محصولات با فناوری بالا تمایل دارند که برای آن‌ها سود بیشتری داشته باشد.
هم اکنون بیشتر تولیدکننده‌ها برای دستیابی به فناوری تولید محصولات خاص در تلاش هستند، زیرا محصولات ساده، دیگر مشتری چندانی ندارد.
مدیر کل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت در این باره می‌گوید: اسباب بازی در جهان به عنوان کالای آموزشی استفاده می‌شود که به این موضوع در کشور ما کمتر بها داده شده و فقط به جنبه سرگرمی آن پرداخته شده است.
 محمدرضا زارع بُرزِشی افزود: در سال‌های اخیر حوزه کمک آموزشی در کشور پررنگ‌تر شده و ما در حوزه اسباب بازی شاهد تولید بازی‌های فکری، کارتی، چوبی و بازی‌های بهره‌مند از خلاقیت کودک و نوجوان از سوی شرکت‌های مختلفی هستیم، با این حال سبد خانوار ایرانی از کالای اسباب بازی و به خصوص اسباب بازی آموزشی خالی است بطوریکه ایران از میانگین جهانی و حتی آسیا، فاصله زیادی دارد و عامل اصلی آن قیمت بالای اسباب بازی هاست، اما اگر وجه آموزش را در کنار سرگرمی ببینیم قطعا استقبال بیشتری از این صنعت خواهد شد.
به گفته کارشناسان صنعت اسباب‌بازی، ایران دارای ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه و ارتقای این صنعت است و هم اکنون فعالان این صنعت در کشور با استفاده از فناوری‌های جدید محصولات آموزش محور و خلاقانه برای کودک و نوجوان تولید کرده اند.
 رئیس دبیرخانه نظارت بر اسباب بازی درباره آمار تولیدکنندگان صنعت اسباب بازی در کشور می‌گوید: در این صنعت حدود ۷۵ تولید کننده رسمی و بیش از ۳۰۰ تولیدکننده غیر رسمی فعالیت می‌کنند که تولیدات برخی از آن‌ها محدود و برخی، تک محصولی است که این تولیدکنندگان در تلاش برای پیوستن به تولیدکنندگان بزرگ و رسمی این صنعت هستند.
 به گفته آیدین مهدی زاده، با توجه به آمار‌های جهانی و آمار‌هایی که در کشور قابل استحصال است، ایران حدود یک درصد بازار جهانی این صنعت را در اختیار دارد یعنی اگر ما ارزش بازار اسباب بازی جهان را حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین بزنیم، ارزش بازار اسباب بازی کشور حدود یک میلیارد دلار است.
رئیس دبیرخانه نظارت بر اسباب بازی ادامه داد: هم اکنون ۴۰ تا ۵۰ درصد نیاز اسباب بازی داخل کشور از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود که امیدواریم با حمایت‌های دولت و توان تولیدی تولیدکنندگان به درصد‌های بالاتری از تامین بازار دست یابیم.
به گفته متولیان صنعت اسباب بازی در کشور، محصولات تولیدی فعالان این صنعت از لحاظ کیفیت قابل رقابت با نمونه خارجی آن است و اقبال مردم برای تولیدات داخلی در این صنعت به دلیل کیفیت مطلوب
در حال افزایش است.
 برگزاری نمایشگاه‌های ادواری صنعت اسباب بازی و استقبال گسترده مردم یکی از راهکار‌های حمایت از تولیدات داخلی و مشوقی برای تولیدگنندگان در افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات است.