چند توصیه برای کاهش علائم افسردگی

این نکته ثابت‌شده که مشکلات سلامت روان تا حد زیادی ریشه در تفاوت‌های فیزیکی در مغز، ژن‌ها و تفاوت در تجربیات زندگی ما دارد اما آنچه می‌خورید و نحوه استفاده بدن از مواد مغذی موجود در غذا و همچنین برخی فعالیت‌ها نیز برای سلامت روان اهمیت دارد.

این نکته ثابت‌شده که مشکلات سلامت روان تا حد زیادی ریشه در تفاوت‌های فیزیکی در مغز، ژن‌ها و تفاوت در تجربیات زندگی ما دارد اما آنچه می‌خورید و نحوه استفاده بدن از مواد مغذی موجود در غذا و همچنین برخی فعالیت‌ها نیز برای سلامت روان اهمیت دارد.
به گزارش ایسنا، بر اساس گزارشی از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، در سال ۲۰۲۱ میلادی، تقریباً یک نفر از هر چهار جوان در این کشور اعلام کرده که اخیراً به دنبال درمان و مراقبت های سلامت روان بوده و تحت درمان قرار گرفته است.
افسردگی و اختلالات خلقی در فصل زمستان شایع هستند زیرا افراد به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند و این امر می تواند بر ترشح برخی هورمون ها در بدن تأثیر بگذارد.با انجام برخی فعالیت های ساده مانند خوردن غذای مناسب، نوشیدن آب فراوان، قرار گرفتن به اندازه کافی در معرض روشنایی روز و ... می توان خلق و خو را در فصل زمستان مدیریت کرد.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) همچنین گزارش داده که قبل از همه‌گیری بیماری کرونا در سال ۲۰۱۹ میلادی، دستکم یک نفر از هر هشت نفر در سراسر جهان به یک بیماری روانی مبتلا بوده است. علاوه بر این، به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط، خدمات، تخصص و تأمین مالی برای سلامت روان همچنان به صورت محدود عرضه می شود.
تمایلات غذایی فرد افسرده می‌تواند غذاهایی مانند فست فود، غذاهای کم کیفیت و غذاهایی با کالری بالا باشد. علاوه بر آن افراد دارای افسردگی شدید غالبا رژیم غذایی ناسالم دارند و در رژیم غذایی این افراد کاهش مصرف سبزیجات، میوه، شیر و غلات دیده می‌شود. در مطالعه‌ای دیده شده افزایش ابتلا به افسردگی در زنانی که مصرف بالاتری از فست فود، کچاپ، مایونز، غلات تصفیه شده و مقدار بالاتری از شکر و چربی مصرف می‌کنند، بیشتر است. این یافته نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به افسردگی در زنانی که میزان بالاتری از سبزیجات، میوه، تخم مرغ، آجیل و روغن زیتون مصرف می‌کنند، کمتر است.در ادامه به نقل از «وب ام دی» به چند توصیه ساده که منجر به کاهش علائم افسردگی می‌شوند، خواهیم پرداخت.
  یک رژیم غذایی سالم داشته باشید
هیچ غذای خاصی افسردگی را درمان نمی کند اما داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند بخشی از یک برنامه درمانی کلی باشد. وعده های غذایی و میان وعده های خود را با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل تهیه کنید.
  غذاهایی مصرف کنید که خلق و خو را تقویت می‌کنند
برخی مطالعات می گویند اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین B۱۲ ممکن است بر مواد شیمیایی مغز که بر خلق و خو و سایر عملکردهای مغز تأثیر می گذارد، تاثیر داشته باشند. همچنین سطوح پایین آن‌ها ممکن است با افسردگی مرتبط باشد. ماهی های چرب دارای امگا ۳ هستند. دانه کتان، آجیل، سویا و سبزیجات سبز تیره نیز حاوی امگا ۳ هستند. همچنین غذاهای دریایی منبع خوبی از B۱۲ هستند اما گیاهخواران می توانند آن را در غلات غنی شده، محصولات لبنی و مکمل ها دریافت کنند.
 کمتر کافئین مصرف کنید
اضطراب اغلب همراه با افسردگی اتفاق می افتد. مصرف کافئین بیش از حد می تواند شما را عصبی، پریشان یا مضطرب کند. در حالی که دانشمندان رابطه واضحی بین مصرف کافئین و افسردگی پیدا نکرده‌اند.