زالی :۶۰ درصد سبد غذایی ایرانی‌ها، نان است

ضرورت مصرف نان کامل؛

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ۶۰ درصد سبد غذایی و تامین انرژی مردم ایران از نان تامین می‌شود، بر ضرورت قرار گرفتن نان کامل در سبد غذایی مردم تاکید کرد.

زالی :۶۰ درصد سبد غذایی ایرانی‌ها، نان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ۶۰ درصد سبد غذایی و تامین انرژی مردم ایران از نان تامین می‌شود، بر ضرورت قرار گرفتن نان کامل در سبد غذایی مردم تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، در ششمین نشست گروه کاری سلامت و امنیت غذایی استان تهران، اظهار کرد: سال‌های آغازین استقرار نان کامل در سفره مردم هزینه در بردارد گرچه این کار در واقع سرمایه‌گذاری برای ارتقا و بهبود سلامت مردم و کاهش بیماری‌هایی نظیر سرطان و سو تغذیه محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: حرکت به سمت مصرف نان کامل، باید علمی، متقن با جلب مشارکت عمومی آحاد شهروندی، بدون کارهای هیجانی، با برنامه ریزی مدون و در چهارچوب‌های تعیین شده صورت بگیرد.
زالی افزود: در دانشگاه مسیری که در حوزه سلامت می‌خواهیم فراهم کنیم باید حتماً در این راستا باشد زیرا کارهایی که به صورت موضعی انجام شود بدون نتیجه خواهد بود.
وی در ادامه گفت: در این نشست بارقه‌های رسیدن به اشتراک نظر در خصوص تولید نان کامل را مشاهده کردیم اما رسیدن به گفتمان مشترک بسیار مهم است.
 ۶۰ درصد انرژی مردم ایران از نان تأمین می‌شود
زالی با اشاره به این که ایرانیان روزانه ۸۲ میلیارد تومان نان خریداری می‌کنند، گفت: ۶۰ درصد سبد غذایی و تأمین انرژی مردم ایران از نان صورت می‌گیرد. سرانه مصرف نان هر ایرانی به ۱۶۱ کیلوگرم رسیده که نسبت به گذشته افزایش یافته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر سرمایه گذاری بر بهبود کیفیت نان گفت: ایرانیان ۳۷ درصد بیشتر نسبت به مردم جهان نان استفاده می‌کنند بنابراین باید به سمت سرمایه گذاری در راستای ارتقای کیفیت نان و نان کامل حرکت کنیم و باید گام به گام با راهبردهای مدیریتی و استفاده از صاحبان فرایند و در نظر گرفتن چالش‌ها به سمت نان کامل برویم.زالی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم در خصوص مزایای نان کامل، تاکید کرد: باید دانشگاه‌ها، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و … در راستای آگاه سازی مردم تلاش کنند و این فرهنگ را ایجاد کنند که نان کامل برای سلامت مردم مفید است. زیرا اگر برنامه ریزی مشخص، حمایت دولت، فرهنگ سازی عمومی، طراحی صحیح بازاریابی و… در این زمینه صورت نگیرد مردم از نان کامل استقبال نمی‌کنند.