آمادگی ایران برای اعزام نیروی کار حرفه‌ای و مربی متخصص به ارمنستان

در دیدار وزرای کار ایران و ارمنستان مطرح شد؛

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دیدار با وزیر کار ارمنستان، گفت: ایران برای اعزام نیروی کار، مربیان متخصص و مجرب و تاسیس مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و انتقال تجربیات برای توانمندسازی معلولان و آسیب‌دیدگان جنگی در ارمنستان آمادگی کامل دارد.

آمادگی ایران برای اعزام نیروی کار حرفه‌ای و مربی متخصص به ارمنستان

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دیدار با وزیر کار ارمنستان، گفت: ایران برای اعزام نیروی کار، مربیان متخصص و مجرب و تاسیس مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و انتقال تجربیات برای توانمندسازی معلولان و آسیب‌دیدگان جنگی در ارمنستان آمادگی کامل دارد.
به گزارش ایرنا، «سید صولت مرتضوی» وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دیدار با «نارک مکرچیان» وزیر کار ارمنستان و هیات همراه اظهار داشت: لازمه همکاری با ارمنستان به پیگیری مجدانه و اثربخشی توافقات و اسنادی که در سفر ارمنستان به امضا رسید و هم در این سفر به امضا می‌رسد.
وی تصریح کرد: در حوزه اشتغال ایران برای اعزام نیروی کار، تاسیس مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و انتقال تجربیات برای توانمندسازی معلولان و آسیب‌دیدگان جنگی آمادگی کامل دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشورمان افزود: در حوزه فنی و حرفه‌ای آمادگی داریم که این مراکز را در ارمنستان ایجاد کنیم و مربی متخصص و مجرب برای حرفه آموزی در اختیار این کشور قرار دهیم.
مرتضوی بیان کرد: مناسبات و مبادلات اقتصادی ایران و ارمنستان اندکی افزایش یافته و به ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است، اما باید تجارت ۳ میلیارد دلاری بین دو کشور را هدف‌گذاری کنیم و با برنامه‌ریزی به این هدف دست یابیم.
آمادگی ایران برای صادرات محصولات راهبُردی به ارمنستان
وی تصریح کرد: آمادگی توسعه تجارت و بازرگانی با ارمنستان در جهت نهایی شدن محاسبات برای دستیابی به هدف ۳ میلیارد دلاری را داریم. برآورد کارشناسان اقتصادی ما این است که در قدم نخست می‌توانیم اقلام و محصولات راهبُردی متناسب با نیاز ارمنستان در حوزه‌های پتروشیمی و سایر حوزه‌ها را به این کشور صادر کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این اهداف و توافقاتی که داشتیم، لازم است که یک نمایشگاه دایمی خود را در ایروان تقویت و نمایشگاه‌های اصلی را برگزار کنیم تا بتوانیم ایده‌هایی که در ذهن داریم را محقق کنیم.
مرتضوی اظهار داشت: عمده محصولات با نشان مشترک ایران و ارمنستان می‌تواند نقش مهمی در افزایش مبادلات تجاری میان ۲ کشور ایفا کند. امیدواریم با برگزاری این جلسات و حضور تجار ایرانی در ارمنستان و بالعکس بتوانیم نقش مهمی را در راستای ایفای تعهدات و تفاهمات و تامین منافع ۲ کشور داشته باشیم.
 وزیر کار ارمنستان: جای تأسف دارد چرا همکاری با ایران را زودتر آغاز نکردیم
«نارک مکرچیان» وزیر کار ارمنستان در ادامه این دیدار گفت: در چند روزی که در ایران بودیم فراتر از انتظار ما از نظر استقبال و خط مشی و مسیرهای همکاری با یکدیگر تنظیم کردیم که باعث خرسندی است.
وی افزود:با برخی از نهادهای دولتی ایرانی نشست‌هایی را داریم. جای تاسف دارد که چرا همکاری با ایران را زودتر آغاز نکردیم. نشستی نیز در سازمان فنی و حرفه‌ای داشتیم که به همکاری‌های خوبی منجر شد.
مکرچیان تصریح کرد: در زمینه نیروی کار با معاون وزارت کار صحبت کردیم و مطمئن هستم بعد از امضای تفاهم‌نامه می‌توانیم مسایل را پیش ببریم و آن را اجرایی کنیم. اطمینان دارم هماهنگی‌ها را طوری انجام خواهیم داد تا نیروی کار ایرانی زمانی که وارد ارمنستان می‌شوند آنجا را مانند خانه خود  بدانند.
تولید دارو با همکاری ایران و ارمنستان
وزیر کار ارمنستان با بیان اینکه تمام پیگیری‌های لازم برای توسعه همکاری‌های بین ایران و ارمنستان را انجام خواهیم داد، در رابطه با تولید محصولات مشترک ایران و ارمنستان گفت: از نظام سلامت ارمنستان نیز در هیات همراه ما حضور دارند. دوستان ارامنه  با امکانات ایران در این حوزه آشنا شدند و آنان نیز به جدیت همکاری در بخش دارویی را دنبال می‌کنند و اقدام عملی برای آن انجام خواهند داد.ضمن اینکه صحبت‌های اولیه در خصوص تولید دارو با برند مشترک را انجام دادیم.وزارت اقتصاد ما از صادرات کالای استراتژیک استقبال خواهد کرد.