استقبال باغداران مازندرانی از قیمت مرکبات سرباغ

برداشت محصول نارنگی از باغ های مازندران درحالی به روزهای پایانی نزدیک و از طرفی موعد چیدن پرتقال شروع شده است که بیشتر باغداران امسال از افزایش حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار ریالی عمده فروشی هر کیلو گرم نارنگی سر باغ استقبال و تقریبا راضی هستند.

برداشت محصول نارنگی از باغ های مازندران درحالی به روزهای پایانی نزدیک و از طرفی موعد چیدن پرتقال شروع شده است که بیشتر باغداران امسال از افزایش حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار ریالی عمده فروشی هر کیلو گرم نارنگی سر باغ استقبال و تقریبا راضی هستند.
بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از شهرستان‌های مختلف مازندران به ویژه قائمشهر، بابل و ساری نشان می دهد که بسیاری از صاحبان باغ ها در چیدن و چگونگی عرضه محصول برخلاف سال گذشته مردد نیستند و در واقع میل به فروش مرکبات سر باغ از سوی باغداران با قیمت کنونی افزایش یافته است.
یکی از روش های عرضه و فروش مرکبات مازندران در قالب فروش این میوه پاییزی سر درخت و به صورت فروش یکجای باغ است، روشی که کشاورزان صفر تا صد برداشت محصول و بسته بندی و حمل و نقل را به عهده خریدار قرار می دهند.
طبق بررسی مقایسه ای از قیمت ها امسال نارنگی سر درخت به صورت یکجا از ۸۰ هزار ریال تا ۱۲۰ هزار ریال بسته به نوع رقم انشو یا یافا خرید و فروش می شود که این رقم نسبت به سال گذشته در هر کیلو گرم به ۵۰ تا ۶۰هزار ریال بیشتر نشان می دهد.
درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم نارنگی انشو و یافا در بازار نرگسیه ساری ۱۵۰ تا ۲۲۰ هزار ریال عرضه می شود، یعنی این که تقریبا دست واسطه ها کوتاه شده و قیمت برای باغداران و مصرف کنندگان راضی کننده است.
بررسی میدانی از وضعیت عرضه و تقاضا و مهمتر صادرات نشان می دهد که با توجه به تکالیف تعیین شده برای سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی مازندران، گسترش همکاری های بین بخشی و تشکیل دفتر ویژه توسعه صادرات مرکبات در استانداری و اقدامات صورت گرفته، باغداران استان با شرایط بهتری محصولاتشان را بدون واسطه و دلال بازی وارد بازار کرده و به دست مصرف کننده واقعی می رسانند.
 مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان
مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی آن امسال با توجه فراهم شدن زمینه صادراتی به کشورهای عربی به خصوص عراق و روسیه، باید بیشتر به بازار جهانی صادر شود.
کارگروه صادرات مازندران امسال برای حمایت از صنایع تبدیلی، تصمیمات خوبی اتخاذ و مقرر شد تا آن دسته از واحدهای این بخش که نیاز به سرمایه در گردش دارند، به آنها داده شود تا بتوانند مرکبات تولیدی استان را خریداری و فرآوری کنند.
استاندارد سازی انبار های موجود و ایجاد انبارهای استاندارد با پرداخت تسهیلات لازم که می تواند بخشی از مشکل نگهداری مرکبات تولیدی استان را رفع کند از دیگر مصوبات کارگروه صادرات مازندران است.
برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از نیمه دوم شهریور ماه آغاز شد و اکنون باغداران در حال آماده شدن برداشت پرتقال هستند.
طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران
 ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.
همواره بازارهای هفتگی مازندران یکی از اماکن عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی مازندران است، بازاری که بسیاری از خرده فروشان مرکبات محصولشان را برای این که در اختیار دلالان قرار ندهند، مستقیم به این بازار عرضه می کنند، قیمت مرکبات در بازار های هفتگی مازندران هم به نفع باغداران است و هم به نسبت قیمت این میوه در فروشگاه ها برای مصرف کنندگان ارزان تر رقم می خورد.
معمولا از نیمه دوم فصل پائیز یکی از فعالیت های مهم اقتصادی در استان مازندران خرده فروشی انواع محصولات کشاورزی از جمله پرتقال، لیمو، نارنگی، ازگیل، خرمالو و انواع سبزیجات است.