علت آسیب پذیری راه های کشورچیست؟!

یکی از علل موثر در بروز حوادث رانندگی و افزایش تلفات جانی در کشورمان مسئله غیر استاندارد بودن راه ها و جاده هاست. نبود علائم رانندگی، کمبود روشنایی محیطی، آسیب دیدگی های سطح جاده و نامناسب بودن جاده کشی ها براساس اصول مهندسی ازجمله موارد غیراستاندارد بودن در این حیطه است.

علت آسیب پذیری راه های کشورچیست؟!

یکی از علل موثر در بروز حوادث رانندگی و افزایش تلفات جانی در کشورمان مسئله غیر استاندارد بودن راه ها و جاده هاست. نبود علائم رانندگی، کمبود روشنایی محیطی، آسیب دیدگی های سطح جاده و نامناسب بودن جاده کشی ها براساس اصول مهندسی ازجمله موارد غیراستاندارد بودن در این حیطه است.
درهمین رابطه نیز اخیراً مدیرکل بحران راهداری بیان داشته است که بیش از 70 درصد جاده های کشور در مسیر سیل قرار دارند و برای امدادرسانی و حفظ  و بازسازی آنها نیاز به ادوات و ماشین آلات سنگین راهسازی است.
این که 70 درصد جاده های کشور در مسیر سیل قرار داشته باشند در کنار مواردی که درمورد عدم استانداردهای کافی در بالا مطرح شد، این معنا را تداعی می کند که اساساً ما در حوزه مهندسی راه سازی دستاورد و عملکرد مناسبی نداشته و نداریم!.
امروز با وجود امکانات فراوان ماهواره ای و استفاده از پهبادهای شناسایی، دسترسی به نقشه کلی و محیطی مناطق مختلف میسر است و کارشناسان و مهندسان در حوزه راه سازی می توانند به راحتی در جاگذاری و انتخاب مسیرهای مناسب و مطمئن به لحاظ قرار گرفتن در مسیل رودها، دامنه کوه ها، دره ها و پستی و بلندی ها اشراف کامل داشته باشند و بهترین نقاط را برای ایجاد زیرساخت ها برای جاده سازی و راه سازی انتخاب کنند.
اساساً علم مهندسی برای انتخاب بهترین، مطمئن ترین و امن ترین و کم هزینه ترین روش ها برای شروع عملیات های عمرانی به کار گرفته می شود، که اگر تمام اصول آن را به کار بگیریم به کررات شاهد کاهش
 هزینه های مالی و جانی در استفاده از امکانات خواهیم بود.
اگر همین جاده های کشور که به گفته آمار 70 درصدش در مسیل سیر قرار دارد بر اساس اصول مهندسی و کارشناسی انجام می شد لازم نبود هرسال به خاطر وقوع سیل آن را بازسازی کنیم، لذا نیازی به ادوات و ماشین آلات سنگین نبود، قاعدتاً اگر سیل در مسیر نباشد تلفات جانی هم در کار نخواهد بود و همینطور می توان موارد مختلف را برشمرد که به عنوان فواید استفاده از یک نقشه کارشناسی و مهندسی شده درطراحی اولیه جاده ها محقق می شد.
درمورد ایمنی جاده های کشور نیز باید به این نکته اشاره داشت که اگر علائم مناسب و کافی راهنمایی و رانندگی در جاده نصب شود،
جاده ها از خط کشی مناسب برخوردار باشند تأثیر بسزایی در کاهش تصادفات و تلفات خواهد داشت.
استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در ایجاد روشنایی جاده ها و افزایش استراحتگاه های مناسب با امکانات کافی عامل دیگری در افزایش استاندارد جاده ها قلمداد می شود.
به راحتی می توان با بهره گیری از دانش کارشناسان و مهندسان در حوزه جاده سازی بسیاری از هزینه های مالی و جانی را در کشور کاهش داد. این امر مستلزم به کار گیری نیروهای آموزش دیده و با تجربه در این حوزه است. ضمن اینکه باید بپذیریم که امروز بسیاری از کشورهای همسایه ما با بهره گیری از متدها و تکنولوژی های روز دنیا به تجارب با ارزشی دست یافته اند که می توان در قالب طرح های اجرایی و مشارکت های مالی با آنها همکاری کرد و داشته های آنها بهره برد.