شصت ‌و یکمین سال جایزه البرز دانش‌آموزی برگزار شد

با تقدير از برندگان؛

آئین شصت‌ویکمین سال جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی، با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس‌سازمان اوقاف و امور خیریه، رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، و حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در هتل ارم تهران برگزار شد.

شصت ‌و یکمین سال جایزه البرز دانش‌آموزی برگزار شد

آئین شصت‌ویکمین سال جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی، با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس‌سازمان اوقاف و امور خیریه، رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، و حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در هتل ارم تهران برگزار شد.
به گزارش آفرينش، در مراسم اعطای جایزه البرز که با پیشینه‌ای  ۶۰ ساله از اندیشه و سرشت پاک مرحوم حسینعلی البرز نشأت گرفته است، از ۴۲ دانش‌آموز نخبه کشور قدردانی شد که از این جمع ۲۵ دانش آموز از مقطع متوسطه اول و ۱۷ دانش آموز از مقطع متوسطه دوم بودند که مفتخر به کسب باسابقه ترین جایزه علمی کشور موسوم به نوبل ایرانی شدند.
در ابتدای این مراسم حیدر ارشدی (مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز) ضمن محکوم کردن حمله سَبُعانه رژیم کودک‌کش صهیونیستی به مردم غزه و آرزوی نصرت و پیروزی برای تمامی مظلومان جهان اظهار کرد:البرز در سال ۱۳۴۲ شمسی تمام اموال خود را با تأسیس این بنیاد و با هدف کمک به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر و تشویق دانشجویان و دانش‌آموزان برگزیده و با استعداد ایرانی، از طریق اعطای جایزه البرز وقف کرد. جایزه‌ای برخاسته از ایمان، انگیزه و اراده که قصد دارد با حمایت از نخبگان ایران‌زمین، ایشان را در راه تسکین آلام بشری، رفاه زندگی انسانی و ارتقای حیثیت ایران در جامعه جهانی، راهنما و شوق‌آفرین باشد. بیش از نیم قرن از عمر اقدامی که مرحوم البرز به عنوان مبتکر جایزه نوبل ایرانی بنا نهاد، می‌گذرد و تاکنون چندین هزار نفر از نخبگان و پژوهندگان علمی و فرهنگی کشور، مورد حمایت و تشویق این بنیاد قرار گرفته‌اند.
دبیرکل جایزه البرز بیان کرد: شیوه اجرای نیت واقف در بنیاد فرهنگی البرز به عنوان متولی با سابقه‌ترین جایزه علمی کشور از طریق برگزاری سالانه مراسم ملی در دو بخش نخبگان و دانش‌آموزی است. در سال جاری، مراسم جایزه البرز ۱۴۰۲ در بخش نخبگان با هدف تجلیل از دانشمندان، فناوران، دانشگاهیان و حوزویان برتر سراسر کشور در نیمه اول سال برگزار شد و شاهد آئین تقدیر از دانش آموزان برتر و برندگان نهایی جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی هستیم.
وی افزود: فرایند انتخاب دانش‌آموزان برتر در جایزه البرز ۱۴۰۲ بدین ترتیب بود که به دنبال انتشار فراخوان جایزه البرز و همزمان ابلاغ بخشنامه وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان واجد شرایط از سراسر کشور، از طریق سامانه جایزه البرز به نشانی www.alborzprize.ir  ثبت نام کردند. با خاتمه فرایند ثبت نام و بارگذاری مدارک براساس شاخص‌های اعلامی و بررسی و ارزیابی مستندات دانش‌آموزان از سراسر کشور، انتخاب نهایی از میان افراد واجد شرایط در مهرماه سال جاری برگزار و براساس شاخص‌ها و حدنصاب‌های مکتسبه، دانش‌آموزان برنده جایزه البرز ۱۴۰۲ انتخاب شدند.
 تقدير از ۴۲ نفر از دانش‌آموزان برتر
ارشدی تصریح کرد:از ۴۲ نفر از دانش‌آموزان برتر فارغ‌التحصیل پایه نهم مقطع متوسطه اول و پایه دوازدهم مقطع متوسطه دوم در رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی، فنی و حرفه‌ای و کاردانش از سراسر کشور تقدیر شد. همچنین، رقم نقدی جایزه البرز ۱۴۰۲ دانش‌آموزی، نزدیک به دو میلیارد تومان تعیین شده که در بخش مقطع متوسطه اول هر نفر ۳۰ میلیون تومان و در بخش مقطع متوسطه دوم هر نفر ۴۵ میلیون تومان است که همراه با گواهی جایزه البرز به دانش‌آموزان منتخب اعطا شد.
دبیرکل جایزه البرز بیان کرد: حضور اساتید و چهره‌های ماندگار علمی حاضر در جلسه و اولیا و دانش‌آموزان را نیز که مایه فخر و مباهات میهن اسلامی‌مان هستند، ارج می‌نهم و با ذکر جملاتی از واقف خوش فکر عرصه وقف علمی، زنده‌یاد البرز، عرایضم را به پایان میرسانم."من با تأسیس بنیاد فرهنگی البرز در حال حاضر دارای صد‌ها فرزند با استعداد هستم که چشم و چراغ آینده این کشور خواهند بود. من تصمیم گرفتم ثروتم را به جای آنکه در اختیار بازماندگان خویش قرار دهم، تماماً در اختیار فرزندان وطن که آنان را نیز فرزندان خود می‌دانم، قرار دهم تا به نحو شایسته‌تری به مصرف برسد. اکنون ثروت من، مال نابغه‌های ایران است."
ارشدی اظهار کرد: امید که آرمان‌های حسینعلی البرز همچنان دنبال شود و آنان که از طریق بنیاد فرهنگی البرز، به درجات بهتری از علم می‌رسند و راه برایشان هموار می‌سود، دنباله‌روی او در این راه هم باشند. نامش جاودانه، یادش گرامی، وقفش مانا و اندیشه‌اش مسری.
 اسامی برندگان جایزه البرز 1402 دانش آموزی عبارتند از:
 متوسطه اول (25نفر)
ندا وطن خواه آذربایجان غربی - متین بهزاد اردبیل - امیر صدرا حسن خانی اصفهان - غزل عطاری البرز - الهه زراعت پیشه بوشهر -
عسل درخشان تهران - پویا قاسمی خراسان جنوبی - صاینا عمرانی خراسان رضوی - سیده پانیذ بهروز خراسان شمالی - ریحانه باوی خوزستان - آرتینا نعیمی زنجان - یاسمن رضاکاظمی سمنان - هلنا طالبی فارس - محمدمبین نظری قزوین - سارینا حسن بیکی قم- المیرا صیدی کردستان - آیلین عارفی کرمان - آریا نوریان تلزالی کهگیلویه و بویراحمد -
محمد صادق میرشکار گلستان - نازنین زینب آذردژی گیلان -
محمد یاراحمدی لرستان - مهرآفرین علیزاده قادیکلائی مازندران - آرشام طاهری کندر هرمزگان - مهسا ماهرقرین همدان - عرفان امینی یزد
 متوسطه دوم (17نفر)
سروش مومنی اصفهان - امیررضا واشقانی فراهانی تهران - تهمینه لهراسبی تهران - مرتضی محمدی مطلق خراسان جنوبی - محمدهادی شقاقیان فارس - ماهان اسدی کردستان - متین حق شناس ادرمنابادی اصفهان - مبینا مهاجر خراسان جنوبی - مهدی اصغری خراسان جنوبی - کوثر منتشلو کردستان - محمدصادق برزگر بفروئی یزد - محمدعلی قاسمی فلاورجانی اصفهان - ساغرالسادات موسوی فارس - محمد مهدی اسماعیلی طرزی کرمان - زاهد زوار گلستان - زهرا بهرامی قم - فاطمه جعفری یزد.