برگزاری مراسم «حافظ، تجرد خیال» در شهرستان قدس

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قدس، مراسم بزرگداشت حافظ را با عنوان «حافظ، تجرد خیال» در سالن استاد خمسه این اداره برگزار کرد.

شهرستان قدس-مژگان علیقارداشی
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قدس، مراسم بزرگداشت حافظ را با عنوان «حافظ، تجرد خیال» در سالن استاد خمسه این اداره برگزار کرد.
 مراسم «حافظ، تجرد خیال» با حضور ادیبان، شاعران، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در سالن استاد خمسه این اداره با اجرای برنامه هایی همچون شعرخوانی، دکلمه خوانی، خوانش غزلیات حافظ  و موسیقی سنتی برگزار شد.
این مراسم که توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قدس و با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، موسسه فرهنگی هنری آوای ماندگار، کانون آگهی تبلیغاتی 1،2،3، اداره کتابخانه های شهرستان و دبیرستان شاهد شهید نوری برپا شده بود با اجرای طاهره عزتی و قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و سپس شاعرانی چون علی اصغر فراز، سیامک امیری‌فرد، علی اکبر شالی، ابوالفضل کارگر، فریبا شاکر، انصاری، آریانسب، سعید رضایی، فاطمه حبیبی، ابوالفضل دانشمند، عباس رضاقلی، میرزایی، رویا مولایی، ابوالقاسم غلامی مایانی، آیدا آریانسب، کاظمی پور و جمشید مقدم ضمن خوانش اشعاری از حافظ به واکاوی آثار و اندیشه های این شاعر بلندآوازه پرداختند.
 علی اصغر فراز ادیب، شاعر و مدرس علوم بلاغی در ادبیات فارسی در این مراسم در بیان موضوع حافظ، تجرد خیال و وجه افتراق حافظ با سعدی و مولانا اظهار داشت: زبان فارسی از زبان و ادبیات تشکیل شده است، زبان و ادبیات هر 2 پدیده هستند، شاعران در سرودن اشعار، تکنیک هایی چون معانی، بیان، بدیع، عروض، قافیه و ردیف را آموخته و به کار می گیرند اما 5 عنصر احساس، تخیل، واژه گزینی، انتخاب وزن شعر و انتخاب قالب شعر آموختنی نیستند، بلکه به شاعر الهام می شوند.
این ادیب حافظ پژوه، 5 عنصر گفته شده را وجه تمایز شاعران با یکدیگر دانست و خاطرنشان ساخت: احساس و خیال قدرتمندترین عنصر در وجود یک شاعر به شمار می روند و در این میان خیال از جایگاه ویژه ای برخوردار است و این مولفه حافظ، سعدی و مولانا را از دیگران متمایز می سازد.
وی در ادامه تجرد خیال را آزاد بودن و رها بودن خیال معنا کرد و یادآور شد: خیال متصل یا مقید(با حواس پنجگانه قابل ارزیابی است) اما خیال منفصل مربوط به عالم ملکوت و روح است که قابل اندازه گیری و حس کردن نیستند. در اشعار حافظ ما استفاده از خیال متصل و منفصل را به طور همزمان شاهد هستیم، سعدی در اشعار خود بیشتر از خیال متصل بهره می گیرد و اما خیال منفصل در اشعار مولانا وجه قالب را دارد.
لازم به ذکر است که تفال به اشعار حافظ و تقدیم فال حافظ به حاضران در مراسم و تقدیر و تجلیل از ادیبان، شاعران و اهالی ادب و فرهنگ بخش پایانی این مراسم بود.