این حشره عامل یکی از شایع‌ترین آلودگی‌های انگلی دنیا است

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: آلودگی به شپش، یکی از شایع‌ترین آلودگی‌های انگلی در دنیا است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: آلودگی به شپش، یکی از شایع‌ترین آلودگی‌های انگلی در دنیا است.
 حسین نوروزی‌نژاد، در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بیماری شپش سر و بدن از آلودگی‌های مهم واگیر است، اظهار کرد: از ابتدای سال حدود ۳۵۰۰ مورد آلودگی به شپش در پرونده الکترونیک ثبت شده است.
وی خاطرنشان کرد: حدود ۷۳ درصد از موارد ثبت شده آلودگی به شپش در گروه‌های سنی دانش‌آموزی (۶ تا ۱۸ سال) هستند و بیش از۸۰ درصد آن مربوط به دانش آموزان دوره ابتدایی در نیشابور است.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اظهار کرد: راه‌های انتقال این بیماری تماس مستقیم با فرد آلوده به شپش و یا تماس با اشیاء آلوده نظیر حوله، شانه، برس، کلاه، روسری، متکا، لباس‌های خواب است.
وی افزود: وقتی که این وسایل به طور مشترک استفاده می‌شوند و یا یک ‌جا روی ‌هم قرار داده می‌شوند بیماری را انتقال می‌دهند. همچنین صندلی سینما و وسایل نقلیه عمومی در مواقع شیوع بیماری، می‌توانند باعث انتقال این انگل ‌شوند.
نوروزی‌نژاد با اشاره به اهمیت آموزش، شناسایی، مراقبت و درمان پدیکلوز (شپش) به ویژه در گروه سنی نوجوانان گفت: پدیکلوزیس یا آلودگی با انگل شپش از شایع‌ترین آلودگی‌های انگلی در سراسر دنیا است که می‌تواند موجب طرد اجتماعی افراد و خانواده‌های مبتلا شود. پدیکلوزیس همچنین می‌تواند باعث افت تحصیلی دانش آموزان به دلیل بی‌خوابی ناشی از خارش شبانه شود.
وی ادامه داد: نقش شپش به عنوان ناقل تعدادی از بیماری‌ها از اوایل قرن اخیر شناخته شده است. شپش سر در پاییز و زمستان شیوع بیشتری دارد و اغلب در بین کودکان و دانش‌آموزان مشاهده می‌شود، این حشره روی سر به ندرت دیده می‌شود در صورتی که رشک یا همان تخم‌های این حشره به خوبی قابل مشاهده است.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بیان کرد: شپش ماده از خون موجود در پوست تغذیه و تولید تخم شپش (رشک) می‌کند که به ریشه موها می‌چسبند و پس از طی چند روز حشره شپش از تخم بیرون آمده و شروع به خون‌خواری نموده و پس از بلوغ شروع به تولیدمثل و گذاشتن تخم در ریشه موها می‌کند.
وی تأکید کرد: والدین کودکان و دانش آموزان به ویژه در دوره ابتدایی لازم است به طور منظم کودکان را از نظر شپش معاینه نمایند و جهت دریافت آموزش و مراقبت‌های لازم به نزدیکترین خانه بهداشت و یا پایگاه سلامت محل خود مراجعه نمایند.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در ادامه با هشدار در خصوص عدم مصرف سموم آفت‌کش کشاورزی برای درمان شپش سر گفت: سموم آفت‌کش کشاورزی برای درمان شپش سر خطر مسمومیت حاد و مرگ را به همراه دارد.