خواب نقش مهمی در بهبود مغز و کمک به بازیابی قوای بدن دارد

فلوشیپ خواب و عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خواب نقش مهمی در بهبود مغز و کمک به ریکاوری فیزیکی دارد و ما باید همواره به زمان مفید و استاندارد خواب توجه داشته باشیم.

فلوشیپ خواب و عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خواب نقش مهمی در بهبود مغز و کمک به ریکاوری فیزیکی دارد و ما باید همواره به زمان مفید و استاندارد خواب توجه داشته باشیم.
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مهناز امینی اظهار کرد: برای اختلالات چرخه خواب و بیداری، رویکردهای مختلفی وجود دارد و درمان با نور روشن گزینه خوبی است، از این شیوه برای افرادی استفاده می‌شود که با کنترل ریتم شبانه‌روزی خود مشکل دارند.
وی تصریح کرد: نور درمانی می‌تواند به افراد کمک کند ساعت درونی خود را دوباره راه‌اندازی کنند و به طور معمول این کار در صبح و با قرار گرفتن در معرض نور شدید به مدت ٣۰ دقیقه انجام می‌شود، به‌طور مثال، قرار گرفتن در معرض نور روشن، مانند نور خورشید، می‌تواند به تنظیم مجدد ساعت داخلی کمک کند و به افراد اجازه دهد از مزایای خواب با کیفیت بهره‌مند شوند.
عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هورمون ملاتونین می‌تواند در تنظیم مجدد ساعت درونی شما مفید باشد، خاطرنشان کرد: ملاتونین بسیار شبیه‌ آرام بخش است و باعث خواب آلودگی می‌شود و می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر بخوابید، چیزی که به نوبه خود می‌تواند به اصلاح برنامه خواب و بیداری کمک کند.
دکتر امینی افزود: ملاتونین هورمونی است که توسط غده صنوبری در مغز تولید می‌شود و به کنترل ساعت داخلی و چرخه طبیعی ساعات خواب و بیداری کمک می‌کند. از ملاتونین به عنوان یک مکمل، ملاتونین گاهی اوقات برای کاهش سردردهای مزمن خوشه‌ای، درمان جت لگ، اختلالات عاطفی فصلی و یا مشکلات خواب مانند بی خوابی استفاده می‌شود و توصیه می‌کنیم که همیشه قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید تا خطر تداخلات با سایر داروهای مصرفی نباشد و یا اینکه کم باشد.
وی گفت: چندین عادت وجود دارد که می‌توانید برای بهبود خواب و جلوگیری از سکته دوم در برنامه روزانه و شبانه خود بگنجانید؛ توصیه می‌کنیم که یک برنامه زمانی را دنبال کرده و سعی کنید که هر روز در ساعت مشخصی به تختخواب بروید و در ساعت معینی هم از خواب بیدار شوید، این کار موجب ایجاد یک عادت شده و به شما کمک می‌کند که به خواب بروید و به‌طور مداوم بخوابید.
فلوشیپ خواب ادامه داد: توصیه دیگر این است که حرکات بیشتری را در روز خود بگنجانید، مانند پیاده‌روی یا ورزش و اینکه هر روز خود را در معرض نور خورشید قرار دهید، اگر در جایی زندگی می‌کنید که در شب پر سر و صدا است، راه‌هایی برای جلوگیری از سر و صدا یا جلوگیری از آن با استفاده از هدفون‌های حذف صدا یا دستگاه‌های نویزپیدا کنید و با انجام این کار سفید فکر کنید.
دکتر امینی تصریح کرد: باید فضای خواب خود را تاریک و راحت نگهدارید و پرده‌های خاموشی یک راه عالی برای اطمینان از تاریکی هستند و اینکه حتماً اتاق خود را در دمای خنک و مطبوع نگهدارید.
وی اضافه کرد: یک روال قبل از خواب ایجاد نموده و سعی کنید که ٣۰ دقیقه قبل از خواب از استفاده از وسایل الکترونیکی خودداری کنید و به جای آن خواندن کتاب و یا حمام با آب گرم را انتخاب کنید، ضمن اینکه باید اتاق خواب خود را برای خواب رزرو کنید.