چالش تکنولوژی در عرصه انرژی

یکی از اقدامات فرهنگی و مناسب در حوزه مصرف انرژی بحث تخفیفات ویژه برای مشترکان است که موجب کاهش و مدیریت مصرف می گردد. تبلیغات و فرهنگ سازی در این زمینه می تواند یک انگیزه جذاب برای کاهش مصرف باشد.

یکی از اقدامات فرهنگی و مناسب در حوزه مصرف انرژی بحث تخفیفات ویژه برای مشترکان است که موجب کاهش و مدیریت مصرف می گردد. تبلیغات و فرهنگ سازی در این زمینه می تواند یک انگیزه جذاب برای کاهش مصرف باشد.
اما این موضوع برای کنترل مصرف انرژی در کشورمان همچون مصرف قرص استامینوفن برای درد سرطان است!. چرا که مشترکین تا حدی می توانند مصرف خود را کنترل کنند اما از یک جایی به بعد امکان کاهش مصرف وجود ندارد.طی روزهای اخیر با کاهش دمای هوا در سراسر کشورشاهد افزایش سرانه مصرف گاز بودیم. نمی توان انتظار داشت با تبلیغات بیلبوردی یا رایگان شدن قبض ماهانه مصرف گاز کاهش پیدا کند. بلکه ما باید برای این موضوع به سمت مدیریت هدر رفت گاز از مبدأ و در مسیر انتقال باشیم.
به گفته کارشناسان حوزه انرژی ما بیشترین هدر رفت و سوخت گاز در زمینه استخراج را داریم. گازی که به صورت شبانه روز در مشعل های مخازن نفتی می سوزد و ما قادر به استحصال آن نیستیم به اندازه بیش از نیمی از مصرف سالانه کل کشور می باشد. اگر بتوانیم در حوزه تکنولوژی به کنترل این گازها اقدام کنیم سهم صادرات کشور دو برابر خواهد شد.
اما نه سرمایه گذاری در این حوزه صورت می گیرد و نه به لحاظ سیاسی و تحریم ها امکان حضور شرکت های خارجی وجود دارد. این منابع ثروت های ملی هستند که می سوزند و از دسترس خارج می شوند. اگر عزمی برای کنترل مصرف و مدیریت انرژی وجود دارد باید به سمت مدیریت کلان در این حوزه رفت تا ریشه ای مشکل را حل کرد.
با کم کردن شعله بخاری دردی از کشور درمان نمی شود!.