غربالگری ۳۷۰ هزار نفر در پویش ملی سلامت هرمزگان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داد؛

معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت هرمزگان گفت :در پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بیش از ۱۲۰۰۰ نفر مشکوک به فشارخون و دیابت در هرمزگان شناسایی شدند.

غربالگری ۳۷۰ هزار نفر در پویش ملی سلامت هرمزگان

بندرعباس-شهین صادقی
معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت هرمزگان گفت :در پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بیش از 12000 نفر مشکوک به فشارخون و دیابت در هرمزگان شناسایی شدند.
دکتر عبدالجبار ذاکری در نشستی در جمع خبرنگاران هرمزگان با موضوع «پویش ملی سلامت» با بیان اینکه جمعیت هدف این پویش را ۱۰۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و ۷۰ درصد در سایر مناطق هستند افزود:در این مدت بیش از 370 هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال هرمزگان (32درصد جمعیت هدف) از آغاز پویش ملی سلامت تاکنون در طرح غربالگری دیابت و فشارخون شرکت کرده‌اند.
وی جمعیت هدف شهرستان‌های استان را یک‌میلیون و 147 هزار و 639مورد دانست و ادامه داد:تعداد مورد انتظار غربالگری روزانه 31 هزار و 17 مورد بوده که  تعداد غربال گری شده روزانه 29هزار و 304 است  و انتظار داریم در این طرح
12 درصد جمعیت مبتلا به فشارخون و 6 درصد جمعیت مبتلا به دیابت را شناسایی کنیم.
معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت  هرمزگان تصریح کرد:همچنین بیش از 176000 بیمار باسابقه قبلی فشارخون  و دیابت قبل از اجرای طرح شناسایی و تحت خدمات درمانی قرار گرفتند.
دکتر ذاکری اظهار کرد:نیمی از افراد مبتلا به بیماری دیابت و فشارخون، از بیماری خود اطلاع ندارند که با پیوستن به پویش ملی سلامت و انجام غربالگری دیابت و فشارخون، می‌توانند از سلامت خودآگاه شوند.
وی هدف پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون را  آموزش بیشتر، بالا بردن سطح سلامت مردم ، شناسایی کامل بیماران دیابت و فشارخون بالا و همچنین کنترل بیشتر بیماران دیابت و فشارخون ذکر کرد و یادآور شد:بیش از 8000 مورد جدید مشکوک به فشارخون بالا و بیش از 4000 مورد جدید مشکوک به دیابت طی این مدت در هرمزگان شناسایی شدند.
دکتر ذاکری گفت:با توجه به اینکه ۲ بیماری فشارخون بالا و دیابت، قاتلین خاموشی هستند؛ در بسیار از موارد به‌خصوص در افرادی که سن زیر  ۳۰ سال دارند، بدون علامت هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان بیماری‌های غیر واگیر عامل ٧٨ درصد مرگ‌ومیرها اعلام کرد  که ۴۵ درصد آن‌ها به بیماری‌های قلب و عروق مرتبط است و نشان از اهمیت این بیماری‌ها است.
وی گفت: نارسایی و تشخیص زودرس این ۲ بیماری می‌تواند از ابتلا به سایر بیماری‌ها پیشگیری کند و از ایجاد عوارض دربیماران احتمالی آینده و تحمیل هزینه‌های درمانی به افراد جلوگیری کند.
دکتر ذاکری با بیان اینکه این پویش از ۲۰ آبان ماه در سرتاسر کشور آغازشده و تا 15 دی‌ماه ادامه دارد تاکید کرد: این پویش در استان به صورت کاملا رایگان در 618خانه‌های بهداشت ،177 پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت وتوسط 30 تیم‌های سیار در ادارات، دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز تجمعی در حال اجرا است.
بنابر اعلام دکتر رویا جهانگیری، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، از ۳۸ خبرنگاری که غربالگری شدند ، ۵۸درصد از آن‌ها بیمار و ۴۲درصد سالم تشخیص داده شدند.
گفتنی است ؛ ۲.۷درصد از آن‌ها مبتلا به فشارخون بالا، ۸.۳درصد مبتلا به دیابت، ۱۹.۴ درصد در مرحله پیش فشار خون و ۲۷.۷درصد پره دیابتیک تشخیص داده شدند.