سالمندان بازماندگان نسل های گذشته

سالمندی دورانی بسیار حساس در زندگی همه انسان‌ها به حساب می‌آید، اینکه روزی فردی جوان، بانشاط، ‌پرجنب و جوش و با هزاران امید و آرزو بوده و اکنون در تنهایی خود زندگی را سپری می‌کند آنها را رنجور می‌کند.

سالمندی دورانی بسیار حساس در زندگی همه انسان‌ها به حساب می‌آید، اینکه روزی فردی جوان، بانشاط، ‌پرجنب و جوش و با هزاران امید و آرزو بوده و اکنون در تنهایی خود زندگی را سپری می‌کند آنها را رنجور می‌کند.
سالمندان بازماندگان نسل های گذشته پس از سالها تلاش در روزهای پیری خود در انتظار محبت و عاطفه افرادی هستند که روزگار جوانی خود را صرف تربیت و رشد و بالندگی آنان کرده‌اند.
مهشید سلیمانی، سرپرست اداره‌ کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه حدود ۱۰۹ هزار ۴۵۵ سالمند در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اظهار کرد: طبق شاخص‌های جمعیت این تعداد سالمند تقریبا ۱۰.۶ درصد جمعیت استان هستند.
وی گفت: در استان سه مرکز شبانه روزی و ۱۶ مرکز روزانه سالمندان وجود دارد که در مراکز روزانه همزمان هشت مرکز خدمات تیم سیار فعالیت می‌کند که این تیم‌های سیار در منزل به سالمندان خدمت ارائه می‌کنند.
سلیمانی با بیان اینکه در راستای توانمندسازی سالمندان، بهزیستی خدماتی را به آن‌ها ارائه می‌دهد، عنوان کرد: برای سالمندانی که به مراکز سالمندی مراجعه می‌کنند خدماتی مانند کاردرمانی، فیزیوتراپی، خدمات رفاهی، دوره‌های آموزشی مانند آموزش پیشگیری از معلولیت‌ها ارائه می‌شود.
این جامعه شناس گفت: بهتر است سالمندان به مرکز روزانه مراجعه کنند، مرکز روزانه برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی زیارتی و گردشی و اقدامات بهداشتی و درمانی برای آنها دارد و مرکز روزانه برای سالمند و خانواده آنها بسیار مفید است زیرا ساعتی سالمند در بیرون خانه است و در این مدت خانواده سالمند هم می‌تواند به سایر امورات زندگی خود بپردازند.
سلیمانی گفت: تا جایی که امکان دارد سالمند در مراکز روزانه برده شود در صورتی که خانواده‌ها توان نگهداری سالمند را نداشته باشند و سالمند از نوع شدید باشد می‌توان به مراکز نگهداری شبانه روزی مراجعه کرد.
سرپرست اداره‌ کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی دبیر خانه شورای سالمندان است که هر سه ماه یک بار جلسات آن به ریاست استاندار تشکیل می‌شود و در این شورا انتظارات و مشکلات سالمندان رسیدگی می‌شود و انتظار بهزیستی از سایر دستگاه‌ها آن است که با بهزیستی به عنوان دبیرخانه این شورا همکاری لازم را داشته باشند.