صادرات زعفران افزایش یافت

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران کشور گفت: ۱۳۶ تن زعفران به ارزش ۱۳۵ میلیون دلار از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۸ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران کشور گفت: ۱۳۶ تن زعفران به ارزش ۱۳۵ میلیون دلار از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۸ درصد و از لحاظ ارزشی  ۱۳ درصد رشد نشان می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «غلامرضا میری» درباره وضعیت تولید و صادرات زعفران در سال‌جاری افزود: بر اساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی، سال گذشته در مجموع ۲۸۶ تن زعفران به ارزش بیش از ۳۴۰ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده بود.
این مقام صنفی گفت: در هشت ماهه ۱۴۰۱ میزان صادرات زعفران از لحاظ وزنی ۱۰۷ کیلوگرم به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار بوده است.
میری با بیان اینکه زعفران دومین محصول ارزشمند صادراتی ایران است از ۲ عامل اقلیمی دما و بارندگی به شدت آسیب‌پذیر است، تصریح‌کرد: بیشترین میزان صادرات مربوط به کشورهای اسپانیا، امارات متحده عربی، چین و افغانستان است.
رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت زعفران است، گفت: امسال قیمت هر کیلوگرم زعفران «دسته» ۴۸ میلیون تومان، زعفران «پوشال» به ۵۵ میلیون تومان و زعفران «نگین» بین ۵۸ تا ۶۵ میلیون تومان رسیده که نسبت به سال گذشته بین ۳۵ تا ۴۵ درصدی رشد را نشان می دهد.