رودخانه بالادست سد مهاباد با بارش‌های زمستانی احیا شد

مدیر امور آب مهاباد گفت:پس از بارش‌های هفته قبل و احیای رودخانه‌ بالادست سد مهاباد (شاخه کوتر)، هم کنون حجم ورودی آب سد به ۵.۱ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

مدیر امور آب مهاباد گفت:پس از بارش‌های هفته قبل و احیای رودخانه‌ بالادست سد مهاباد (شاخه کوتر)، هم کنون حجم ورودی آب سد به ۵.۱ مترمکعب در ثانیه رسیده است.
خالد رحمانی  در گفت وگو با ایرنا افزود:هم اکنون از ۲ سرشاخه رودخانه سد مهاباد تنها سرشاخه (کوتر) احیا و آب آن وارد دریاچه سد می شود و سرشاخه حمزه‌آباد هم در بالادست احیا شده اما آب آن هنوز به سد نرسیده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون حجم آب ذخیره شده پشت مخزن سد مهاباد به ۶۱.۴ میلیون مترمکعب رسیده است که سال گذشته در همین موقع از سال حجم آب ذخیره شده پشت سد ۶۲.۵ میلیون مترمکعب و ورودی آب نیز صفر بود.
مدیر امور آب مهاباد اضافه کرد: هم اکنون تراز سد مهاباد به یک هزار و ۴۲.۲۴ متر کاهش یافته در حالیکه سال قبل این مقدار یک هزار و ۴۲.۴۵ متر بود.
وی در خصوص میزان بارندگی در تاج سد مهاباد نیز افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۶۱ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه تاج سد مهاباد  ثبت شده که سال گذشته ۹۲ میلی‌متر گزارش شده بود.
مدیر امور آب مهاباد با بیان اینکه تا اسفند ماه برنامه‌ای برای رهاسازی آب سد در دست نداریم، اظهار کرد: تابستان امسال در راستای کمک به حفظ محیط زیست و احیای تالاب‌های این شهرستان، یک میلیون مترمکعب آب به تالاب بین المللی «کانی برازان» رهاسازی شد.
به گزارش ایرنا، سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.
مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.