درک شرایط سخت اقتصادی و رعایت حقوق مصرف کننده

کشور با مشکلات فراوان اقتصادی درگیر است و مردم مجبورند برای گذران زندگی با سختی های فراوان مواجه شوند.

درک شرایط سخت اقتصادی و رعایت  حقوق مصرف کننده

کشور با مشکلات فراوان  اقتصادی درگیر است و مردم مجبورند برای گذران زندگی با  سختی های فراوان مواجه شوند.
اما این بیماری اقتصادی بیشترین تبعات خود را بر بدنه جامعه وارد می کند و هر روز عارضه ای از آن نمایان می شود.
رکود و تورم دو پایه ثابت آسیب های اقتصادی می باشند اما در فواصل مختلف این فشارها بیشتر می شود و گرانی های غیر منطقی بر خدمات و کالاهای مختلف وضع می گردد که به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی گیرد و صرفا مردم مجبورند فشارهای ناشی از آن را تحمل و هزینه آن را بدهند. چون هیچ درمان مشخصی از سوی متولیان و ناظران اقتصادی وجود ندارد.
در نمونه ای ملموس باید به قیمت کالاها و خدمات مختلف در ایام روز مادر و یا پیش از آن مراسم شب یلدا اشاره داشت.
طی روزهای اخیر که اکثر مردم درصدد خرید هدیه و گرامیداشت روز زن و مادر هستند، قیمت کالاها حداقل چند برابر شده  است.
خرید تنها یک شاخه گل در بعضی از نقاط افزایش چند برابری داشته ،درحالی که همین قیمت در ایام دیگر خیلی کمتر محاسبه می شده است.
یک کیلو شیرینی علیرغم اینکه قیمت مصوب دارد، در بعضی از  نقاط با افزایش قیمت روبرو بوده است.
در بازار خرید هدایای مختلف اعم از کیف و کفش و لباس هم قیمت ها به گونه ای تعیین شده اند که واقعا خرید آن برای مردم همراه با مشکلات مادی است.
چه می شود که در چنین مناسبت هایی به یکباره قیمت ها بی قاعده و قانون افزایش می یابند و فشار فروانی را بر مروم تحمیل می کند.
این در حالی است که در دیگر کشورها فروشندگان کالا و خدمات برای مردم تخفیف ویژه می گذارند تا فروش خود را بالا ببرند.
این نشان از وضعیت بیمار اقتصاد ما دارد اما در دل این بیماری نوعی زیاده خواهی غیر متعارف نهفته است که ناشی از سبک فرهنگ و رفتار اقتصادی در کشور می باشد.
رعایت حقوق مصرف کننده در فرهنگ اقتصادی ما از خرد تا کلان نادیده گرفته می شود و همواره مردم به چشم یک فرصت برای کسب سود بیشتر دیده می شوند.
این مسئله را چاره ای جز درک شرایط سخت اقتصادی و رعایت حقوق مصرف کننده وجود ندارد تا فرهنگ و رفتار اقتصادی اصلاح گردد و رحم و انصاف در مراودات و تعاملات اقتصادی
حاکم گردد. گرانی و تورم و مشکلات اقتصادی نباید در روحیه ما مردم حاکم شود و ما را از کمک کردن به مردم خوب کشورمان محروم سازد.