ثبت‌نام آزمون پروانه وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه آغاز شد

دفترچه راهنمای ثبت‌نام منتشر شد؛

ثبت‌نام آزمون متقاضیان اخذ پروانه وکالت اسفند سال ۱۴۰۲ مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه آغاز شد.

ثبت‌نام آزمون پروانه وکالت مرکز وکلای  قوه قضائیه آغاز شد

ثبت‌نام آزمون متقاضیان اخذ پروانه وکالت اسفند سال ۱۴۰۲ مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه آغاز شد.
به گزارش مهر، دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون متقاضیان اخذ پروانه وکالت اسفند سال ۱۴۰۲ مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.
مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، در اجرای بند «ب» ماده ۴ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی مصوب ۱۳۹۷/۱۱/۲۷ اجرای قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار (مصوب ۱۴۰۱) و ماده ۵ این قانون و قانون استفساریه مواد ۳ و ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، با توجه به شرح، شرایط و موارد زیر اقدام به برگزاری آزمون ورودی کارآموزی وکالت می کنند.
شرایط و مدارک لازم جهت ثبت‌نام در آزمون وکالت:
۱) تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران.
۲) اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام.
۳) اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه و قانون اساسی.
۴) داشتن دانشنامه معتبر کارشناسی یا بالاتر حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی ( از دانشکده های داخل یا خارج کشور که مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد) یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تأیید مرجع صالح (ملاک
فارغ التحصیلی داوطلب تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۳۱ است).
تبصره ۱: مرکز وکلا مکلف است به منظور احراز شرایط فوق از مراجع ذیصلاح مربوطه استعلام کند و مراجع مزبور مکلفند حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پاسخ لازم را اعلام کنند.
تبصره ۲: کسانی که فاقد مدرک کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تأیید مرجع صالح بوده و فقط دارای مدارک بالاتر رشته های فوق الذکر هستند، در صورت شرکت در آزمون مدرک بالاتر آنان جایگزین مدرک مرتبط کارشناسی نخواهد شد و مورد پذیرش نیست؛ بنابراین از ارائه مدارک بالاتر به جز مدارک کارشناسی عنوان شده خودداری کنند.
تبصره ۳: مدرک معادل حوزوی مدرکی است که مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.
تبصره ۴: دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی با مدرک کاردانی مرتبط به شرط آن که واحدهای دروس دوره کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی را گذرانده باشند، مجاز به شرکت در آزمون هستند.
تبصره ۵: دارندگان مدارک کارشناسی ارشد پیوسته حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی، با مدرک کارشناسی مرتبط، مجاز به شرکت در آزمون هستند.
تذکر: (مدارک معادل یا مدارک دارای ارزش استخدامی «داخلی سازمان ها» پذیرفته نیست.)
۵) داشتن حداقل ۲۴ سال تمام شمسی و حداکثر ۶۵ سال تمام شمسی در زمان صدور پروانه وکالت.
تبصره ۱: شرکت در آزمون برای افرادی که در زمان آزمون شرط سنی را ندارند اما در زمان صدور پروانه (در صورت قبولی در فرایندهای آزمون و احراز صلاحیت) شرط سنی را داشته باشند، بلامانع است.
۶) داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۳۱
۷) عدم سوءپیشینه مؤثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی.
۸) عدم اعتیاد به مواد مخدر و سکرآور به تأیید سازمان پزشکی قانونی و عدم تجاهر به فسق.
۹) عدم اشتغال اعم از رسمی، قراردادی، پیمانی در وزارتخانه‌ها، سازمان ها، ادارات و شرکت های دولتی، نهادهای انقلابی، شهرداری ها و مؤسسات مأمور به خدمات عمومی و عدم اشتغال به سردفتری یا دفتریاری در زمان صدور مجوز و پس از آن مادامی که شخص به وکالت موضوع این آیین‌نامه اشتغال دارد.
تبصره ۱: مشاغل آموزشی یا پژوهشی در  دانشگاه ها از مقررات شرایط فوق مستثنی هستند.
۱۰) نداشتن سوءشهرت.
۱۱) داشتن وثاقت و تعهد به اصل نظام و قانون اساسی.
۱۲) عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات قضایی یا خدمات دولتی یا وکالت دادگستری.
تبصره ۱: داوطلبانی‌که موفق به کسب حد نصاب تراز در مرحله آزمون کتبی می‌شوند برای اخذ پروانه وکالت باید شرایط مقرر در ماده ۵ آیین نامه اجرایی مرکز وکلا و سایر قوانین و مقررات حاکم بر اخذ پروانه وکالت و مفاد آنها را دارا باشند، آگاهی از این شرایط و مقررات هنگام ثبت‌نام در آزمون بر عهده داوطلبان است و مسؤولیت عدم احراز شرایط در قوانین مذکور متوجه ایشان خواهد بود. همینطور قبولی در هر یک از مراحل آزمون برای شرکت کنندگانی که شرایط ذکرشده در قوانین و آیین نامه‌های مربوطه را نداشته باشند، هیچگونه حقی ایجاد نمی‌کند.
 مدارک لازم جهت ثبت‌نام:
داوطلبان لازم است تصویر اسکن شده عکس خود را در هنگام ثبت‌نام در سامانه بارگذاری کنند:
عکس پرسنلی با مشخصات زیر:
عکس ۴×۳ رنگی پرسنلی تمام رخ با زمینه سفید که در سال ۱۴۰۲ گرفته شده باشد (با رعایت تمام شئونات اسلامی) و اندازه آن حداقل ۲۰۰ در ۳۰۰ تا حداکثر ۳۰۰ در ۴۰۰ pixels با فرمت jpg و حجم فایل ذخیره شده آن نباید از ۱۵ کیلوبایت کمتر و از ۷۰ کیلوبایت بیشتر باشد، تهیه کنند. تصویر داوطلب باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد. حاشیه های اضافه عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.
تذکر مهم: با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمون‌های قبلی، در خصوص اشتباه در ارسال عکس داوطلبان، که این موضوع اکثراً برای داوطلبانی که ثبت‌نام آنان توسط دیگران انجام می‌شود، رخ
داده است، تأکید می‌شود که علاوه بر کنترل اطلاعات ثبت‌نامی، حتما نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت کنند تا اشتباهاً عکس داوطلب دیگری به جای عکس داوطلب ارسال نشود. در صورت ارسال عکس اشتباهی، فرد متقاضی به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد و از ادامه مراحل آزمون توسط داوطلب جلوگیری خواهد شد.
 نحوه ثبت‌نام آزمون متقاضیان اخذ پروانه وکالت اسفند سال ۱۴۰۲ مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه
۱) کلیه متقاضیان ثبت‌نام در آزمون وکالت در صورت داشتن شرایط مندرج در اطلاعیه باید تا سه‌شنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲ با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی ثبت‌نام آزمون سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org ضمن مطالعه دقیق دفترچه راهنمای آزمون نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
در پایان ثبت‌نام به هر یک از داوطلبان کد رهگیری ارائه خواهد شد که داوطلبان لازم است تا پایان کلیه مراحل آزمون این کد را نزد خود نگهداری کنند.ضمناً یادآور می‌شود ثبت‌نام منحصراً به صورت الکترونیکی است و داوطلبان لازم است از طریق درگاه اینترنتی مذکور نسبت به ثبت‌نام در آزمون اقدام کنند و ثبت‌نام به غیر از روش فوق غیرقابل قبول است.