در مصرف انرژی به فکر یکدیگر باشیم

طی روزهای اخیر که شاهد بارش های گسترده در سطح کشور و کاهش چشمگیر دما بودیم،‌مصرف انرژی گاز در کشورمان به شدت بالارفته است به گونه ای که اعلام شد نزدیک به ۷۰ درصد تولید کل گاز کشور در یک شب صرف مصارف خانگی، کارخانجات متوسط و مشاغل خرد گردیده است. اگر بخواهیم به الگوهای مصرف و پایداری انرژی در کشور بپردازیم قطعاً باید به چالش ها و مشکلاتی از جنس فرسودگی و عدم بروزرسانی سیستم های فنی و صنعتی در حوزه استخراج و انتقال انرژی بپردازیم.

طی روزهای اخیر که شاهد بارش های گسترده در سطح کشور و کاهش چشمگیر دما بودیم،‌مصرف انرژی گاز در کشورمان به شدت بالارفته است به گونه ای که اعلام شد نزدیک به 70 درصد تولید  کل گاز کشور در یک شب صرف مصارف خانگی، کارخانجات متوسط و مشاغل خرد گردیده است. اگر بخواهیم به الگوهای مصرف و پایداری انرژی در کشور بپردازیم قطعاً باید به چالش ها و مشکلاتی از جنس فرسودگی و عدم بروزرسانی سیستم های فنی و صنعتی در حوزه استخراج و انتقال انرژی بپردازیم.
اما بحث برسر داشته ها و امکانات موجود  است. قطعاً باید چنین  ناکارآمدی های سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه انرژی کشور با برنامه ریزی دقیق و حساب شده و سرمایه گذاری های عظیم مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد؛ ولی گفتن اینها دردی از مشکلات مردم حل نخواهد کرد و نمی تواند برای خانواده هایی که در سرمای زیر صفر در نقاط غربی و کوهستانی کشور ساکن هستند تبدیل به رفاه و آسایش گردد.
لذا بار دیگر باید از باب نوع دوستی و نگاه انسانی به قضیه بپردازیم و در راستای کمک به هموطنان در این سرمای زمستان با صرفه جویی و کنترل مصرف در برخی از ساعت روز امکان دسترسی همه را به  انرژی گاز فراهم سازیم. کنترل دمای اتاق هایی که درآن حضور داریم و بستن وسایل گرمایشی در مکان هایی که رفت و آمد در آن کم است و استفاده از پوشش های مناسب در منزل و محل کار می تواند حجم عظیمی از انرژی گاز را حفظ و برای انتقال به نقاط دور تر و سردتر فراهم سازد.
مسلماً نمی توان صرفاً برای مردم نسخه پیچید و بار ناکارآمدی ها را بردوش آنها انداخت، اما تنها با تاکید بر حس انسان دوستی و نوع دوستی می توان رفاه حداقلی را برای هموطنان در مناطق سردسیر را فراهم سازیم.