آغاز پروژه ساخت مسکن دانشگاهیان با دستور رییس جمهور در هفته جاري

معاون وزیر علوم مطرح کرد :

معاون وزیر علوم گفت: برای اولین بار دستور آغاز ساخت مسکن دانشگاهیان با حضور رییس جمهور و در جلسه شورای عالی مسکن طی هفته جاري صادر می شود.

آغاز پروژه ساخت مسکن دانشگاهیان با دستور رییس جمهور در هفته جاري

معاون وزیر علوم گفت: برای اولین بار دستور آغاز ساخت مسکن دانشگاهیان با حضور رییس جمهور و در جلسه شورای عالی مسکن طی هفته جاري صادر می شود.
به گزارش مهر، علی خطیبی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در دانشگاه فردوسی مشهد، در مورد تأمین اراضی و احداث مسکن دانشگاهیان اظهار داشت: امروز در آموزش عالی ۲ میلیون متر مربع فضای عمرانی نیمه کاره داریم، اگر رقم بودجه عمرانی هر سال ۱۰۰ درصد اختصاص پیدا کند، ۱۳ سال و دو ماه زمان نیاز داریم تا همین پروژه‌ها کامل شود. این وضع یعنی تعریف پروژه عمرانی جدید نه درست است و نه امکان آن را داریم. در دولت هم پروژه جدید تعریف نشده و این سیاست کلی دولت است، حتی رئیس جمهور پروژه‌های  نیمه کاره را تمام می‌کند.
وی در مورد تأمین مسکن اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه نیز گفت: بیش از ۱۰۰۰ هکتار اراضی دانشگاه را طی ۹۱ جلسه از اردیبهشت ۱۴۰۲ تا دی ماه ۱۴۰۲ تعییر کاربری دادیم. بر اساس توافق با وزارت راه، اولویت اول فاقدین مسکن و اولویت دوم همه افراد برای کسب مسکن دانشگاهیان هستیم.
 رئیس جمهور دستور آغاز ساخت مسکن دانشگاهیان را صادر می‌کند
خطیبی گفت: برای اولین بار دستور آغاز ساخت مسکن کارکنان یک دستگاه با حضور رئیس جمهور و در جلسه شورای عالی مسکن طی هفته جاري در یک جلسه ویدئو کنفرانس داده خواهد شد. روند تغییر کاربری زمین‌های ۱۳ دانشگاه در ۸ استان انجام شده است، ما فعال‌ترین دستگاه اجرایی در این حوزه هستیم به دلیل اهمیت نخبگان و آموزش عالی خود رئیس جمهور روند آغاز ساخت مسکن را اعلام می‌کنند. دانشگاه‌هایی هم که هنوز اقدام نکرده اند، باید این روند را طی کنند تا بار مسکن از روی دوش کارمندان برداشته شود.
معاون وزیر علوم ساخت خوابگاه متاهلی را نکته مهم دیگر دانست و گفت:از آغاز تأسیس دانشگاه در ایران در سال ۱۳۱۳ تا سال ۱۴۰۰ کمتر از ۱۰۰۰ واحد خوابگاه متاهلی ساخته شده بود و از سال ۱۴۰۰ به دلیل تکالیفی که بر اساس قانون جوانی جمعیت و سیاست‌های نگهداشت نخبگان داشتیم و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، ۳۵۰ واحد خوابگاه متاهلی ساخته و تحویل داده ایم. دانشگاه‌های رازی کرمانشاه، ارومیه، یزد، دامغان، صنعتی اصفهان و محقق اردبیلی اقدامات خوبی صورت دادند.
برای خوابگاه متاهلی با شورای پول و اعتبارات جلسات کارشناسی داشتیم و در شورا پذیرفته شد برای ساخت این خوابگاه‌ها از ظرفیت وام نهضت ملی مسکن استفاده شود، یک بانک هم بانک عامل تعیین شد.
وی افزود:این وام دو سال تنفس دارد و با توجه به اثری که توسعه خوابگاه‌های متاهلی در ماندگاری در نگهداشت نخبگان و سیاست جوانی جمعیت دارد و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری انتظار داریم دانشگاه‌ها از این وام استفاده کنند.