یگ گام تا افتتاح تنها کارخانه تولید کاغذ دوبلکس ایران در همدان

تنها کارخانه تولید کننده کاغذ دوبلکس و ایندربرد پشت سفید در ایران که از نیازهای ضروری صنعت بسته بندی است پس از سال‌ها وقفه با همت و تلاش دولت سیزدهم در استان همدان شتاب گرفت

یگ گام تا افتتاح تنها کارخانه تولید کاغذ دوبلکس ایران در همدان

تنها کارخانه تولید کننده کاغذ دوبلکس و ایندربرد پشت سفید در ایران که از نیازهای ضروری صنعت بسته بندی است پس از سال‌ها وقفه با همت و تلاش دولت سیزدهم در استان همدان شتاب گرفت
 و با رسیدن به مرحله تکمیل و تولید اکنون در آستانه بهره برداری رسمی قرار گرفته است.
صنعت استان همدان پس از سال‌ها و روزهای پُرافت و خیز، امروز به همت دولت مردمی سیزدهم در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است.
مقواهای پشت طوسی و پشت سفید که به آن‌ها مقواهای دوبلکس هم می‌گویند کاربرد گسترده‌ای در صنعت بسته‌بندی دارند و درحقیقت یکی از نیازهای اساسی کشور در حوزه بسته‌بندی محسوب می‌شود.
امروز کارخانه کاغذ در سرکان از توابع شهرستان تویسرکان پس از فراز و فرودهای بسیار به ثمر نشسته و آماده راه‌اندازی شده است.
تولید مقواهای دوبلکس پیچیده و نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی است و کمتر سرمایه‌گذاری به سمت تولید آن‌ می رود اما در شهرستان تویسرکان یک سرمایه گذار و کارآفرین بومی با همراهی و همکاری مشاوران فنی و اقتصادی برای ایجاد کارخانه کاغذ ورود کرد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان در این باره به ایرنا گفت:کارآفرین و سرمایه گذار برتر تویسرکان پس از گرفتن جواز تأسیس از این اداره کل در سال ۱۳۹۳، فعالیت خود را برای تغییر کاربری زمین آغاز کرد و در نهایت عملیات اجرایی این کارخانه سال ۹۶ آغاز شد.
احمد شانیان افزود: در همین راستا هزینه مورد نیاز ساخت این کارخانه با تسهیلات بانکی و همچنین تامین سرمایه از محل آورده سهامداران پیش‌بینی شد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: در گام نخست با مساعدت بانک صنعت و معدن در پرداخت تسهیلات و تبدیل آن به ارز بخش عمده تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه از چین خریداری اما به‌ دلیل بروز مشکلات مالی ناشی از تحریم‌های ثانویه با تأخیری ۲ ساله وارد کشور شد.
شانیان توضیح داد: عملیات زیرسازی و نصب سوله در محل کارخانه در اوایل سال ۹۷ آغاز شد و در شهریور ماه ۹۸ با حضور و نظارت میدانی کارشناسان چینی، پیشرفت طرح ادامه یافت.
وی افزود: در اواخر سال ۹۸ به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و با ترک کار کارشناسان چینی و بازگشت آن‌ها به کشورشان، ادامه فرآیند راه‌اندازی ماشین‌آلات به مدت ۲ سال متوقف شد و این طرح در مرحله اجرای زیرساخت‌ها با همکاری شرکت‌های داخلی و نظارت مجازی کارشناسان چینی پیشرفت فیزیکی کرد.
شانیان با بیان اینکه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با مساعدت مجدد بانک صنعت و معدن در تأمین اعتبار و پرداخت تسهیلات روند پیشرفت این طرح با حضور مجدد کارشناس چینی و خرید مابقی تجهیزات و ماشین‌آلات مربوطه از سرعت قابل قبولی برخوردار شد،گفت: این در حالی است که در این سال‌ها نوسانات شدید قیمت ارز، تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکت را به‌طور جدی تهدید کرد و ادامه کار را تا مرز تعطیلی پیش برد.
 در شهریور امسال پروانه بهره‌برداری کارخانه صادر شد
وی اظهار کرد: در شهریور امسال پروانه بهره‌برداری کارخانه با ظرفیت تولید سالانه ۱۱۱ هزار تُن انواع کاغذ با تمرکز بر تولید مقوای دوبلکس و با اشتغال ۳۰۰ نفر و سرمایه‌گذاری نزدیک به یک‌ هزار میلیارد تومان از سوی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان صادر شد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: این کارخانه با صدور فراخوان جذب نیرو (با اشتغال ۷۰ نفری فعلی) درحال آموزش نیروهای بومی برای شروع فعالیت و تولید انبوه است.
شانیان ادامه داد: این واحد تولیدی برای تامین سرمایه در گردش به میزان چهار هزار میلیارد ریال به بانک صنعت، معدن و تجارت معرفی شده است.
وی، تامین حدود یک‌سوم نیاز داخلی با تولید ۱۰۰ تُن مقوای دوبلکس، جلوگیری از خروج ارز با برآورد تقریبی ۱۰۰ میلیون دلار در سال و ایجاد اشتغال پایدار و مستقیم برای حداقل ۲۰۰ نفر در زمان راه‌اندازی کامل مرحله اول را از جمله مزیت‌های این کارخانه عنوان کرد.