چكش مجازي و حضور حقيقي دانش‌آموزان در بحران كرونا!

سال جديد تحصيلي، با دستور رئيس‌جمهور و وعده‌هاي وزير آموزش‌و‌پرورش در رابطه با رعايت حداكثري پروتكل‌هاي بهداشتي، ۱۵ روز زودتر از موعد شروع شد.

چكش مجازي و حضور حقيقي دانش‌آموزان در بحران كرونا!

سال جديد تحصيلي، با دستور رئيس‌جمهور و وعده‌هاي وزير آموزش‌و‌پرورش در رابطه با رعايت حداكثري پروتكل‌هاي بهداشتي، 15 روز زودتر از موعد شروع شد.
دانش‌آموزان با چكش مجازي رئيس‌جمهور، به‌صورت حقيقي در مدارس حاضرشدند. از فحواي سخنان رئيس‌جمهور و وزير آموزش‌وپرورش هم چنين برمي‌آيد كه رعايت پروتكل‌ها بستگي دارد به خود خانواده‌ها، خود دانش‌آموزان و معلماني كه بايد به آن‌ها آموزش دهند. رئيس‌جمهور به بچه‌مدرسه‌اي‌ها گفته كه امسال سال انضباط دقیق دانش‌آموزان است؛ چیزی شبیه پادگان‌های آموزشی نیرو‌های مسلح! آن‌هم در حالي‌كه شخص رئيس‌جمهور خود در هيچ مدرسه‌اي حاضر نشد.
در سال‌هاي گذشته، تنها با حضور يك دانش‌آموز سرماخورده در كلاس، تقريبا تمام يك كلاس درگير مي‌شد، چه رسد به اين‌كه يك دانش‌آموز ناقل يا مبتلا به كرونا اينك مي‌تواند كل يك مدرسه و خانواده‌هاي‌شان را درگير كند. اما آن‌چنان كه ‏ سخنگوی وزارت بهداشت مي‌گويد:« در بخش کودکان شاهد ابتلا به کرونا هستیم و کودکان به‌عنوان ناقل مطرح می‌شوند، الزاماً کودکان مبتلا به کرونا دارای بیماری زمینه‌ای نیستند.»
فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری و استاد دانشگاه بهشتی نيز در مورد بازگشایی مدارس گفته است:«اگر گرفتار کرونای کودکان شویم کشوری نیستیم که بتوانیم مقاومت کنیم.بیمارستان‌ها و ICUهای ما امکانات و متخصصان کافی برای کودکان ندارند. هشدار من در موردبازگشایی مدارس یک هشدار خاص است.»
رئیس سازمان نظام پزشکی به وزیر آموزش‌وپرورش چنين هشدار داده است:« اکثر کشورهایی که در کنترل این بیماری شرایط بسیار بهتری از ایران دارند و حتی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در آن کشورها کمتر از یکصدم موارد در کشور ماست هنوز در مورد بازگشایی حضوری مدارس تامل و احتیاط می‌کنند.جناب آقای وزیر از نظرعلوم اپیدمیولوژی و بهداشت در شرایط همه‌گیری بیماری‌های واگیر اولین محل‌هایی که باید تعطیل شوند مدارس و آخرین محل‌هایی که باز گشایی می‌شوند مدارس هستند.»
حال با اين همه هشدار و نگراني، تنها مي‎توانيم منتظر نتايج چنين تصميم‌گيري باشيم!