افتتاح و کلنگ زنی بیش از ۲۱ پروژه در هفته منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خبر داد؛

حمید سلامتی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از افتتاح و کلنگ زنی بیش از ۲۱ پروژه شامل آبخیز داری، توسعه جنگل،جنگل کاری و احیای مراتع شمالی استان با اعتبار ۲۷ میلیارد و ۹۶۵ میلیون تومان در هفته منابع طبیعی در این استان خبر داد.

افتتاح و کلنگ زنی بیش از ۲۱ پروژه در هفته  منابع طبیعی

گرگان-قهرمان
حمید سلامتی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از افتتاح و کلنگ زنی بیش از ۲۱ پروژه شامل آبخیز داری، توسعه جنگل،جنگل کاری و احیای مراتع شمالی استان با اعتبار ۲۷ میلیارد و ۹۶۵ میلیون تومان در هفته منابع طبیعی در این استان خبر داد.
حمید سلامتی در نشست با خبرنگاران که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، اظهارکرد: همه ساله از ۱۵ اسفند ماه هفته منابع طبیعی آغاز می‏شود که امسال تمامی اقدامات با شعار «منابع طبیعی با مشارکت مردم و برای مردم » انجام می‏شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان افزود:در این هفته بیش از ۲۱ پروژه شامل آبخیز داری، توسعه جنگل،جنگل کاری و احیای مراتع شمالی استان با اعتبار ۲۷ میلیارد و ۹۶۵ میلیون تومان افتتاح و کلنگ زنی می شود که بیش از ۴ هزار خانوار از آن بهره مند خواهد شد.
وی گفت:طی دولت سیزدهم اقدامات خوبی در عرصه منابع طبیعی گلستان از قبیل نامگذاری بیش از ۱۴ خیابان به نام جنگلبان‏ها، راه اندازی مرکز کنترل حفاظت از منابع طبیعی به صورت رصد مانیتورینگ، تکمیل و بهره برداری از ۸ پروژه احیای اکوسیستم جنگل النگدره گرگان، صدور طرح طبیعت گردی جزیره آشوراده، صدور بیمه نامه بی نام برای اعضای حفاظت و تمام کسانی که در اطفاء حریق شرکت می‎کنند، کلنگ زنی دومین پایگاه اطفاء حریق و کاشت نهال بنام ۴ هزار شهید استان در منطقه آق قلا انجام شده است.
سلامتی در ادامه بیان کرد:دو هزار و ۴۳۴ هکتار از عرصه های ملی داخل بافت روستاها (بیشتر در باند میانی و شمالی استان ) در راستای حمایت از قانون ساماندهی مسکن در ۲۳۵ روستا واگذار شد.
وی تاکید کرد:از جمله اقدامات حیاتی و ضروری تهیه طرح پوشش گیاهی نواحی شمالی است، که به دلیل وجود مرز مشترک با ترکمنستان و به لحاظ اهمیت و تمهیداتی برای آینده استان به تصویب رسید.
وی تصریح کرد:در سال‏جاری شاهد حداقل چند مورد ریزگردهایی در استان بودیم، به همین دلیل طرح احیای پوشش گیاهی مناطق بیابانی شمال گلستان تهیه و کلیات طرح به تصویب رسیده که در تلاش هستیم کد اعتباری برای این طرح در سطح ملی گرفته شود.
وی همچنین گفت:اولین خطر این ریز گردها جلوگیری از فتوسنتز و تنفس است و در آینده باعث تضعیف درختان،خشک شدن جنگل‏ها، رسوب و فرسایش خواهد شد.
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در پایان گفت: ۸۵ درصد ریزگردها متاثر از کشور ترکمنستان است و فقط ۱۵ درصد تحت مدیریت و اختیار منابع طبیعی گلستان قرار دارد، که طی یک دوره ۱۰ ساله برای ۲۴۷ هزار هکتار برنامه های مختلف اصلاح، احیا، مدیریتی و مسائل آبی و خاکی در نظر گرفته شده و این طرح یک اقدام اثر گذار در سطح کشور به شمار میرود و بیش از ۲۰ هزار خانوار از این عرصه های ساخت مسکن بهره مند شدند.