شناسایی ۳۶۰ منطقه دارای فرونشست در ایران

۷ استان در نقطه بحرانی؛

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور با تاکید براینکه در دشت جنوب البرز که شامل استان البرز، قزوین و تهران می‌شود، بالای ۲۰ سانتی‌متر فرونشست داریم، گفت: در استان تهران مناطقی وجود دارند که حدود ۲۰ سانتی‌متر فرونشست دارد. در دنیا یک سانت یا دو سانتیمتر فرونشست ارقام بزرگی است اما ما در مورد اعدادی چندین برابر آن صحبت می‌کنیم.

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور با تاکید براینکه در دشت جنوب البرز که شامل استان البرز، قزوین و تهران می‌شود، بالای 20 سانتی‌متر فرونشست داریم، گفت: در استان تهران مناطقی وجود دارند که حدود 20 سانتی‌متر فرونشست دارد. در دنیا یک سانت یا دو سانتیمتر فرونشست ارقام بزرگی است اما ما در مورد اعدادی چندین برابر آن صحبت می‌کنیم.
معاون فنی سازمان نقشه برداری با بیان اینکه مناطق تحت تاثیر فرونشست در ایران با نرخ بالای ۲۰سانتی‌متر در سال، ۵ برابر میانگین جهانی  است، گفت: نباید فراموش کرد که عمده مساحت درگیر فرونشست یا مناطق شهری است و یا زمین‌های مناسب کشاورزی و باغداری.
 به گزارش تسنیم، مرتضی صدیقی معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور در خصوص آخرین وضعیت کشور در حوزه فرونشست گفت: فرونشست یک چالش جهانی است. گزارش‌های متعددی در این زمینه وجود دارد. بر این اساس در بیش از 40 کشور در دنیا، فرونشست یک مشکل اساسی است. به طور مثال 45 ایالت آمریکا و ده‌ها شهر در چین نیز درگیر فرونشست هستند.
 وی افزود: فرونشست در دنیا دو عامل طبیعی و انسانی دارد. به طور میانگین، 77 درصد فرونشست در دنیا به دلیل عوامل انسانی رخ می دهد. از این 77 درصد، 60 درصد آن به علت برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیر زمینی است. البته این آمار در ایران متفاوت است. در بسیاری مواقع آمار دقیقی از میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی نداریم اما برآورد می‌شود که در ایران بالای 95 درصد از فرونشست‌ها به دلیل برداشت از سفره‌های زیر زمینی رخ می‌دهد.
 5 درصد وسعت ایران درگیر فرونشست است
معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به اینکه روش‌های متفاوتی برای ارزیابی فرونشست وجود دارد، گفت: سازمان نقشه‌برداری سابقه 70 ساله در کشور دارد. بر همین اساس شبکه‌های مبنایی متعددی در کشور دارد که یکی از این شبکه‌ها، شبکه ترازیابی است. این شبکه در کل کشور پراکنده است. حدود 90 هزار کیلومتر مسیر ترازیابی در کشور داریم که 35 هزار کیلومتر از این شبکه، حداقل دو بار اندازه‌گیری شده است.
وی در ادامه گفت: حدود 150 ایستگاه دائم ژئودینامیک داریم که حدود 20 سال است در کشور فعال شده‌اند و داده‌برداری می‌کنند. روش تداخل سنجی راداری نیز توسط سازمان نقشه‌برداری استفاده می‌شود. مجموع این نتایج به دست آمده از این شبکه‌ها سبب شد تا حدود  360 منطقه در کشور شناسایی شود که دارای فرونشست است. مساحت این مناطق حدود 90 هزار کیلومتر است. به عبارت دیگر 5 درصد از وسعت ایران درگیر فرونشست است.صدیقی با تاکید بر اینکه بالای 24 درصد سطح استان گلستان درگیر فرونشست است، گفت: این آمار در البرز
 13 درصد، تهران 12.5 درصد، قزوین 18 درصد و حتی در استان مازندران هم فرونشست داریم. در بین استان‌ها تنها استان گیلان است که آمار فرونشست خاصی، نداریم.وی در خصوص حداکثر میزان فرونشست استان‌ها در سال گفت: مناطقی در استان کرمان بالای 42 سانتی متر در سال فرونشست دارد. مناطق متعددی در استان البرز نزدیک 30 سانتی متر در سال فرونشست دارند. حداکثر فرونشست در استان قم نزدیک به 27 سانتی متر در سال است.