مس سونگون، اولین شرکت استانی در استفاده از پساب در خطوط تولید

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان از انعقاد قرارداد تامین آب پایدار از محل پساب فاضلاب شهرهای اهر و مرند به ارزش ۳۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال با شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خبر داد.

تبریز-توفیقی
مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان از انعقاد قرارداد تامین آب پایدار از محل پساب فاضلاب شهرهای اهر و مرند به ارزش 38 هزار  و 600 میلیارد ریال با شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خبر داد.
دکتر محمدجعفر عظمایی با اشاره به برآورد نیاز 35 میلیون متر مکعبی آب پایدار جهت استفاده در طرح های توسعه گفت:در صورت تکمیل و بهره برداری از زنجیره ارزش تولید این شرکت، نیاز به این مقدار آب در سال خواهیم داشت و طی دوراندیشی و برنامه ریزی در جهت تأمین آن،  قراردادی ۲۰ ساله با شرکت آب و فاضلاب استان انعقاد گردید که طی آن سالانه ۱۱ میلیون مترمکعب آب نامتعارف (با قابلیت افزایش به  ۲۰ میلیون متر مکعب)شهرهای اهر، مرند و با احداث شبکه فاضلاب شهری، از ورزقان و خاروانا به معدن مس سونگون انتقال خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان اجرای این طرح را برای شرکت ملی مس و مس سونگون فنی و اقتصادی دانست و افزود:با استفاده بهینه از زیرساخت‏های ناشی از وجود خطوط انتقال از سد حاجیلرچای و سد ستارخان اهر، باعث صرفه جویی در هزینه، زمان و انرژی در انتقال پساب تصفیه شده از شهرهای مذکور خواهد گردید.
وی با اشاره به رفع برخی از مسایل زیست محیطی شهرهای اهر و مرند با اجرای این پروژه تصریح کرد:با توجه به پایدار بودن آب های نامتعارف، پروژه فوق می تواند گام محکمی در راه توسعه مس سونگون، خصوصاً در تأمین آب پروژه تغلیظ ۴۵۰ هزار تنی فاز ۳ داشته باشد.