شصت و دومین سال جایزه البرز نخبگانی، برترین‌های خود را شناخت

آئین اعطای شصت و دومین سال «جایزه البرز» (بخش نخبگانی) با حضور دکتر زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‏الاسلام والمسلمین دکتر خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر سیدافقهی، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، دکتر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز و جمعی از چهره‌های علمی و فرهنگی در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

شصت و دومین سال جایزه البرز نخبگانی، برترین‌های خود را شناخت

آئین اعطای شصت و دومین سال «جایزه البرز» (بخش نخبگانی) با حضور دکتر زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‏الاسلام والمسلمین دکتر خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر سیدافقهی، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، دکتر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز و جمعی از چهره‌های علمی و فرهنگی در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.
 نخبگان، سرمایه نمادین کشور
به گزارش آفرینش به نقل از بنیاد فرهنگی البرز، دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش با بیان اینکه ایران اسلامی از قدیم، مهد علما و‌ اندیشمندان بوده و عالمان و اهل علم مورد تکریم و احترام مردم بوده‌اند، خطاب به برندگان جایزه البرز ۱۴۰۳، اظهار کرد: ما شما فرهیختگان را سرمایه نمادین می‌دانیم، سرمایه انواع مختلفی اعم از مادی، معنوی، اجتماعی و...دارد.
وی ادامه داد:از مهمترین بخش‌های سرمایه انسانی و دیگر سرمایه‌ها، نوع نمادین آن است که می‌تواند انسانی باشد یا مادی و غیرانسانی به عنوان مثال وقتی در یک زمین کم‌ارزش در منطقه‌ای کم‌بها، نهاد و دستگاهی با عنوان دانشگاه یا پژوهشگاه و پارک علم و فناوری تأسیس می‌شود، ارزش می‌یابد، یا وقتی دانشمند یا یک پزشک حاذق در منطقه‌ای ضعیف از شهر مطب می‌زند و بیماران را مداوا می‌کند، آن منطقه کم‌برخوردار ارزش می‌یابد. شما نخبگان هم سرمایه‌های نمادین هستید که هر جا باشید آن مکان و مجلس ارزش می‌یابد.
 شیوه انتخاب نخبگان در بنیاد البرز ستودنی است
وی در ادامه با اشاره به تقدیر پنج دانشمند برتر کشور در این همایش، تأکید کرد:از روش انتخاب این دانشمندان پرسیدم که چطور است که همگی ایشان، جزو برترین‌ها و بهترین‌ها هستند؟!این شیوه و کیفیت انتخاب ستودنی است و بنیاد البرز را به دلیل این انتخاب و گزینش، شایسته تشویق می‌دانم.
 دانش اقتدارآفرین منجر به عملیات «وعده صادق» شد
زلفی‌گل با بیان اینکه اقدام بنیاد البرز در راستای جهاد‌ امیدآفرینی و هویت‌سازی است، تأکید کرد: امروز کشور نیاز به ‌امید و تقویت هویت ملی دارد و خوشبختانه اتفاقات خوبی در حال وقوع است؛ همان اتفاقی که در وعده صادق رخ داد، این‌ امید و هویت ملی را افزایش و نشان داد با تکیه بر دانش بومی می‌توان از کیان و ناموس کشور دفاع کرد.دانش اقتدارآفرین منجر به عملیات «وعده صادق» شد، وعده صادق ثابت کرد هر جا برای علم و فناوری سرمایه‌گذاری کنیم برای ما مزیت‌های جدید ایجاد می‌کند.
 مزیت مبتنی بر علم برای ما ثروت و قدرت می‌آورد
وزیر علوم با بیان اینکه مزیت‌ها متفاوت هستند، افزود: نوعی از مزیت‌ها نسبی هستند مثل گاز و نفت و اقلیم چهارفصل و دریا و...که از گذشته به ما ارث رسیده‌اند؛ اما ما مزیت‌های ایجادی هم داریم. همیشه هم که نمی‌توان روی مزیت‌های نسبی اتکا داشت باید به سمت ایجاد مزیت‌ها برویم.مزیت‌هایی که بر مبنای علم رخ می‌دهد با علم و دانش جدید مزیت‌های جدید اعم از علم و خدمت و.. خلق می‌شود این مزیت‌ها برای ما ثروت امنیت و قدرت به ارمغان می‌آورد.
 تلاش برای تبدیل علوم به فنون
وی با بیان اینکه ما در وزارت علوم درصدد تبدیل علوم به فنون هستیم، گفت: یعنی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل شود که شیوه ارزشیابی و سنجش و ارزش ما در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها این تبدیل را تشویق کند. لذا باید شخصیت علمی کشور را جامع الاطراف ببینیم، در وزارت علوم سعی داریم در برنامه‌ریزی چنین کاری را انجام دهیم و سامانه‌های نظام‌ایده‌ها و نیازها(نان)، جریان اقتصادی نوین (جان)، دانا، خاص، جام و صدف‌ها برای تبدیل علوم به فنون را با همین هدف طراحی کرده‌ایم که برخی راه‌اندازی شده‌اند و برخی نیز در آینده نزدیک فعال می‌شوند.
 راه افزایش علم یاد خدا است
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برکات جایزه البرز برای تحقق سلطان کردن علم، ابراز کرد: با توجه به برکات این جایزه، این وعده را می‌دهیم که هر سال بر میزان جایزه البرز افزایش افزوده شود و دانشمندان و نخبگان بیشتری را تحت حمایت قرار دهد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر توسعه و ترویج وقف علمی، بیان کرد: بار‌ها تأکید کرده‌ام، توسعه علمی به ویژه در قالب دانش بنیان‌ها ضرورت دارد، خوشبختانه، در سال‌های اخیر وقف‌های بسیاری با ارزش‌های ریالی مختلف صورت گرفته و فضای جدیدی را برای توسعه علم و وقف ایجاد کرده است.
در این مراسم، حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز با ابراز خرسندی از فعالیت در بنیاد فرهنگی البرز و خدمت به صاحبان علم و دانش، اظهار کرد: مرحوم حسینعلی البرز که جایگاهش در آسمان، یقیناً بر سر سفره سبز خدا، کنار بزرگان و نیکان جاودانه است و یادش در زمین تا همواره به نیکی و بزرگی و مهر، بر زبان‌ها جاری.او آئینه تابانده، به عالم جویندگان و نام‌آوران راه دانش و تصویر لطف او به تکرار، از همان روز نخست وقف او در بنیاد فرهنگی البرز، تلالؤ یافته است.
 بیش از شش دهه از پایه‌گذاری «جایزه البرز» موسوم به نوبل ایرانی می‌گذرد
ارشدی ادامه داد: مرحوم البرز، راه جویندگان دانش را که به هزار و یک دلیل و مشکل، نمی‌توانسته‌اند در این راه قدم بگذارند، نه به یک نور کوچک، که به چلچراغ نیکی و وقفش، چراغان کرده است. آن مرحوم در سال ۱۳۴۲ شمسی، تمام اموال خود را با تأسیس بنیاد فرهنگی البرز و با هدف كمك به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر و تشویق دانشجویان و دانش‌آموزان مستعد ایرانی، وقف کرد.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز تأکید کرد:
بیش از شش دهه از پایه‌گذاری «جایزه البرز» موسوم به نوبل ایرانی می‌گذرد و تا امروز چند هزار نفر از نخبگان و پژوهندگان علم را تحت پوشش حمایتی قرار داده و فضای رشد را به آن‌ها هدیه داده است؛ چه بسیار استعداد‌های علمی که با کمک این جایزه نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا به کاهش آلام بشری کمک کرده‌اند و نام ایران را اعتلا بخشیده‌اند و مرحوم البرز با این موقوفه ماندگار، در ثواب و اجر همه این‌ها سهیم است.
 جایزه‌ای برخاسته از ‌ایمان
وی افزود: جایزه البرز به عنوان قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور، برخاسته از‌ایمان، انگیزه و اراده است و قصد دارد در مسیر حمایت از فکر و‌اندیشه نخبگان، آن‌ها را در راه تسکین آلام بشری، رفاه زندگی انسانی و ارتقای حیثیت ایرانی در جامعه‌ی جهانی، راهنما و شوق‌آفرین باشد.
دبیرکل جایزه البرز افزود: خداوند علیم را سپاسگزارم كه برای سالی دیگر، این توفیق را به ما ارزانی داشت تا آئین شصت و دومین سال جایزه البرز را با شأنیتی متناسب با منزلت برترین‌های علمی این مرز و بوم عملیاتی کند تا از این گذر، گامی مؤثر در جهت تعالی ایران عزیز در مسیر دانایی برداشته باشد.
ارشدی گفت: نیت واقف در بنیاد فرهنگی البرز، همه ساله از طریق برگزاری همایش‌های ملی در دو بخش نخبگانی و دانش‌آموزی اجرا می‌شود.
 معرفی پنج دانشمند برتر
گفتنی است، در نخستین بخش از اعطای جایزه البرز ۱۴۰۳ پنج تن از دانشمندان معرفی و با اعطای جایزه پنج میلیارد ریالی، نشان البرز و تندیس جایزه تقدیر شد.
دکتر «حسین بلندی»، پدر ماهواره ایران، دانشمند علوم مهندسی، استادتمام مهندسی برق در دانشگاه علم و صنعت، مدیریت پروژه طراحی و ساخت ماهواره‌های «نوید»، «مبین»، «تدبیر» و «ظفر» و...، دکتر «شمس السادات زاهدی»، نخستین بانوی ایرانی دارای مدرک دکتری مدیریت، دانشمند برتر عرصه علوم انسانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، مؤلف ۲۰ کتاب و نویسنده بیش از ۲۰۰ مقاله داخلی و بین‌المللی و...، «مسعود صلواتی نیاسری»، چهره برجسته نانوی ایران، عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان، جزو دانشمندان برتر جهان در رشته مواد و مهندسی شیمی، استاد نمونه کشوری و... ، «سید علی ملک‌حسینی» پدر پیوند کبد خاورمیانه، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شیراز و چهره ماندگار پزشکی و... و دکتر‌ امیر آوان به عنوان دانشمند جوان، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتری ژنتیک انسانی و جزء فهرست دانشمندان ۱ درصد جهان پنج نفری بودند که در بخش دانشمندان مورد تقدیر قرار گرفتند.
در ادامه تقدیر‌ها و اعطای جوایز از ۱۰ مخترع و فناور، هفت طلبه علوم دینی و ۴۰ دانشجوی علوم پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی، کشاورزی و هنر تقدیر به عمل آمد.