قطع ۱۶۰۰۰ درخت در پارک‌های جنگلی تهران

در حالی که ۱۶۰۰۰ درخت در پارک‌های جنگلی تهران قطع شده است، معاون منابع طبیعی استان تهران می‌گوید که « این درختان پیر و آفت زده بودند.»

در حالی که 16000 درخت در پارک‌های جنگلی تهران قطع شده است، معاون منابع طبیعی استان تهران می‌گوید که « این درختان پیر و آفت زده بودند.»
به گزارش خبرگزاری فارس؛ «به درختان آب داده نمی‌شود تا خشک شوند و این کار باعث می‌شود حشرات، آفت و بیماری‌ به سراغ آنها بیاید،» این را عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور
محمد متینی‌زاده می‌گوید.چند روزی است که اخباری در فضای مجازی مبنی بر خشک‌ شدن درختان در پارک‌های جنگلی تهران (چیتگر و لویزان) منتشر شده و همین امر باعث گلایه‌مندی شهروندان شده است. برخی از مدیران منابع طبیعی می‌گویند که این درختان به دلیل «کاهش منابع آبی  و سن زیاد بیمار شده» و برای جلوگیری از سرایت آفت به سایر درختان آن‌ها را قطع کرده‌ایم.
از 3 سال پیش موضوع خشکیدگی درختان در بوستان‌های جنگلی مطرح شده است، درختان مشکل‌دار در لویزان و چیتگر نشانه‌گذاری و چندی پیش هم قطع شدند. مجوز قطع درخت برای سرخه حصار و خجیر هم داده شده است. البته ماجرای آفات فقط به پارک‌های جنگلی ختم نمی‌شود، در آبان سال گذشته تعدادی از درختان کاخ سعد آباد بنا بر ادعای مسئولان به دلیل سوسک پوستخوار قطع شدند.  از سوی دیگر علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران می‌گوید « مالکیت اراضی جنگلی، صدور مجوز و قطع درختان خشک با سازمان جنگل ها و منابع طبیعی کشور است.»
پارک‌های جنگلی تهران از جمله خجیر، سرخه حصار، لویزان و چیتگر بیش از ۲۰۰۰ هزار هکتار وسعت دارند و به‌طور متوسط اگر ۱۰ هزار اصله درخت در هر هکتار کاشته شده باشند، این پارک‌ها« ۲ میلیون اصله درخت دارد.» به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران نقی عزیزی اگر در این تعداد درخت که حدود ۵۰ سال قبل کاشته شده‌ « ۱۶ هزار  اصله درخت آفت‌زده قطع شود، آمار خیلی خطرناکی نیست.»
در برخی از کلانشهرها از جمله اصفهان به بهانه آفت‌زدگی بسیاری از درختان را قطع کرده‌اند، همچنین برخی از درختان هیرکانی هم در معرض نابودی هستند.کارشناس محیط زیست احمدرضا نیازی می‌گوید که
«به دلیل گرم شدن هوا، خشکسالی و کمبود منابع آبی این آفت‌ها دوباره طغیان کرده و باعث بیمار شدن بقیه درختان می‌شوند، پس باید درخت بیمار قطع شود.» در مقابل کارشناس مسائل محیط زیست کریم رضاییان می‌گوید که «نیازی به قطع درخت نیست و با اقدامات کنترلی و پیشگیری از قبیل سمپاشی با سموم شیمیایی و روغن پاشی تنه درختان، محلول پاشی با کودهای شیمیایی و آبیاری درختان ضعیف، نصب تله‌های فرمونی و ... می توان این آفت را کنترل کرد.»
به گفته کارشناسان ، باید درختانی متناسب با شرایط آب و هوایی تهران کاشته شوند و همچنین محل کاشت درختان باید دارای زهکشی مناسب باشند. می توان با ایجاد یک سامانه بر خط تمامی موضوعات درختان از نوع بیماری، اقدامات صورت گرفته و .... را بارگذاری کرد تا شهروندان بدانند سرنوشت درختان شهر چه می شود.بنابراین باید تمامی درختان پایتخت پلاک‌گذاری و شناسنامه‌دار شوند.