پژوهشکده هوش مصنوعی در دانشگاه امیرکبیر راه‌اندازی می‌شود

معاون دانشگاه خبر داد؛

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه امیرکبیر از امضای تفاهم‌نامه همکاری با یکی از اپراتورهای ارتباطی با هدف ایجاد پژوهشکده مشترک هوش مصنوعی در این دانشگاه خبر داد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه امیرکبیر از امضای تفاهم‌نامه همکاری با یکی از اپراتورهای ارتباطی با هدف ایجاد پژوهشکده مشترک هوش مصنوعی در این دانشگاه خبر داد.
به گزارش مهر، دکتر محمد جواد عامری در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی و آموزشی در زمینه هوش مصنوعی میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و یکی از اپراتورهای ارتباطی با اشاره به جایگاه این دانشگاه در کشور گفت:دانشگاه امیرکبیر مادر دانشگاه‌های صنعتی و جامع‌ترین دانشگاه مهندسی کشور است و از نظر تنوع رشته مهندسی نظیر ندارد.
در رتبه‌بندی لایدن و شانگهای در بین دانشگاه‌های صنعتی رتبه اول را دارد و در رتبه‌بندی کیو آی و تایمز رتبه دوم را کسب کرده است. همچنین در رتبه‌بندی ISC نیز رتبه اول را در بین دانشگاه‌های صنعتی دارد.
وی درباره وظیفه دانشگاه امیرکبیر در رفع نیازهای صنعتی کشور، گفت: ما در راستای این وظیفه با بسیاری از وزارتخانه‌ها همکاری داریم. از سوی وزارت دفاع دانشگاه امیرکبیر قطب هوشمندسازی اعلام شده است. اگر هر دانشگاه دیگری در این زمینه فعالیت کند، باید محور کار را به دانشگاه امیرکبیر ارسال کند و سایر دانشگاه‌ها باید با همکاری امیرکبیر در این زمینه فعالیت کنند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه امیرکبیر خاطر نشان کرد: هوشمندسازی در دانشگاه ما تنها مربوط به دانشگاه کامپیوتر نیست. بلکه هوشمندسازی در دانشکده‌های صنایع، شیمی، پتروشیمی و ... نیز در حوزه هوشمندسازی فعالیت می‌کند. در زمینه‌ هوشمندسازی معادن نیز با معادن چادرملو و گل‌گهر پروژه‌های مشترکی داشته‌ایم.
وی با اشاره به اهمیت ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: ما در این مسیر اساتید را از طریق پروژه‌ها درگیر ارتباط با صنعت کردیم. همچنین اساتید می‌توانند از طریق فرصت مطالعاتی صنعتی با مشکلات و مسائل صنعتی درگیر می‌شوند تا بتوانند این مشکلات را حل کنند و در زمان آموزش نیز به این موضوعات توجه داشته باشد. همچنین اساتید برای ارتقای رتبه نیز
به پروژه‌های صنعتی نیاز دارند.
عامری در مورد افزایش مهارت‌های دانشجویان توضیح داد: در دانشگاه امیرکبیر بزرگ‌ترین پلتفرم مهارت‌افزایی دانشجویان راه‌اندازی کردیم تا دانشجویان بتوانند جذب صنعت
 شوند.
معاون پژوهش و فناوری امیرکبیر در مورد امضای تفاهم‌نامه با یکی از اپراتورهای ارتباطی در زمینه هوش مصنوعی گفت: ما در این پروژه به دنبال ایجاد پژوهشکده مشترک هوش مصنوعی در دانشگاه‌ هستیم تا بتوانیم با استفاده از زیرساخت‌های دانشگاه نیازهای هر دو طرف را در زمینه هوش مصنوعی حل کنیم.
وی خاطر نشان کرد: در این تفاهم‌نامه زمینه کارآموزی و کارورزی دانشجویان و اینترن‌شیپ دکتری و ارشد نیز دیده شده است.
نقش تحول‌آفرین هوش مصنوعی در صنعت
مهندس محمدحسن شانه ساز زاده با اشاره به نقش تحول آفرینی هوش مصنوعی گفت: این فناوری سبب تحولات اساسی در صنعت، قیمت تمام شده و سرعت عمل می‌شود. این تحولات به حدی مهم است که آمریکا قوانین سختی را برای صادرات تجهیزات و سخت‌افزارهای هوش مصنوعی حتی به کشورهای اروپایی و چین اعمال می‌کند. همه کشورها به دنبال تسلط بر این حوزه هستند و رقابت تنگاتنگی در این زمینه وجود دارد.
وی با اشاره به هدف از امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه امیرکبیر گفت: یکی از اهداف پل ارتباطی صنعت با دانشگاه است تا بتوانیم نیازهای بازار را به دانشگاه منتقل کنیم. هدف دوم جلوگیری از خروج نخبگان به عنوان سرمایه‌های کشور است. ما به دنبال این هستیم که افراد مستعد و پرانگیزه را جذب مجموعه خود کنیم چرا که این افراد می‌توانند تحولات بزرگی در صنعت و خدمات سرویس دهی ایجاد کنند.
رییس هیات مدیره این اپراتور ارتباطی با اشاره به سرمایه‌گذاری بر روی پروژه فیبر نوری گفت: این فناوری می تواند سرعت دسترسی اینترنت در منازل را به طور میانگین به هزار مگ افزایش دهد و ۲۰۰ برابر سرعت را افزایش دهد. دولت برای این پروژه مشوق گذاشته تا زیرساخت فناوری اطلاعات‌ و ارتباطات کشور تقویت شود.