۴۰ سال تلاش در کشور برای طراحی و ساخت پهپاد

توانمندی دانش‌بنیان‌ها در توسعه پهپادها؛

مصطفی حسن پناه، سخنگوی یک شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: «هدهد ۳» یک مولتی‌روتر بدون سرنشین الکتریکی است که قادر است بدون نیاز به باند حتی از روی دست عملیات را انجام دهد. این پرنده بیش از ۵۳ دقیقه مداومت پرواز دارد و به گونه‌ای طراحی شده که کم صدا است. این پرنده قابلیت تعمیرپذیری آسان را هم دارد.وزن این پرنده حدود ۱۲ کیلوگرم است، این پهپاد عمود پرواز قادر است که در مدت ۲۹ دقیقه با سه کیلوگرم محموله حرکت کند.

قسمت چهارم و پایانی
 پهپاد عمودپرواز ویژه پایش حریق جنگل و ارسال دارو
مصطفی حسن پناه، سخنگوی یک شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: «هدهد ۳» یک مولتی‌روتر بدون سرنشین الکتریکی است که قادر است بدون نیاز به باند حتی از روی دست عملیات را انجام دهد. این پرنده بیش از ۵۳ دقیقه مداومت پرواز دارد و به گونه‌ای طراحی شده که کم صدا است. این پرنده قابلیت تعمیرپذیری آسان را هم دارد.وزن این پرنده حدود  ۱۲ کیلوگرم است، این پهپاد عمود پرواز قادر است که در مدت ۲۹ دقیقه با سه کیلوگرم محموله حرکت کند.
حسن پناه گفت: در مواقع اضطراری می‌توان از این پهپاد برای ارسال محموله‌های سبک مانند سرم عقرب و مار گزیدگی استفاده کرد. حداکثر سرعت این پهپاد بدون سرنشین ۷۰ کیلومتر بر ساعت و برد مخابراتی این پهپاد ۱۰ کیلومتر است و ساخت نمونه‌های پیشرفته‌تر این پهپاد با برد بیشتر در دستور کار این شرکت قرار دارد. این پهپاد در شرایط آب و هوایی باران و برف و ریزگردهای سبک می‌تواند پرواز کند.
وی گفت: پس از تلاش برای طراحی و ساخت نمونه‌ ارتقایافته‌ این پهپاد موفق شدیم نسخه‌ ارتقایافته‌ پهپاد عمودپرواز هدهد۳ را در کنار ایستگاه زمینی، محموله‌ اپتیکی روز و حرارتی دیده‌بان و سامانه‌ تعقیب‌گر آنتن طراحی کرده و بسازیم. پهپاد عمودپرواز هدهد۳ نسبت به نسخه‌ اولیه‌ خود سبک‌تر شده است و محموله‌ اپتیکی دیده‌بان۱ (روز و شب) با ارتقاء به سنسور حرارتی برای اجرای مأموریت‌های بررسی حریق‌های جنگلی، پایش خطوط انرژی و بعضی از مأموریت‌های دیگر مناسب‌تر شده است.
 پهپاد سمپاش
محمد زینعلی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده پهپادهای سمپاش و بذرپاش با بیان اینکه این پهپادها امکان طیف‌سنجی، نقشه‌خوانی و مسیریابی را با تجهیز نرم‌افزارهای توپوگرافی و جهت‌یاب دارند، گفت: در قسمت محلول‌پاشی، چند نازل وجود دارد که قابلیت پودرکردن محلول سم را دارد و همین مورد، تأثیرگذاری پهپاد را در فرآیند سمپاشی افزایش داده است.مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان به تفاهم‌نامه‌ها و همکاری‌های اجرایی با شرکت‌های دیگر اشاره کرد و گفت: تا کنون، حدود ۱۰۰ پروژه داخلی را اجرایی‌سازی کرده‌ایم.
 پهپادهای پایش سلامت گیاهان و دام
محققان دانشگاه جیرفت نیز پهپادی با قابلیت ارزیابی میزان سلامت گیاهان، سم‌پاشی گیاهان و همچنین نشانه‌گذاری دام‌ها ساختند.
این پهپاد قابلیت‌هایی دارد که می‌توان با نصب سنسورهای تشخیص آفات ابتدا وضعیت سلامت محصولات کشاورزی و نوع آفات احتمالی را ارزیابی کرد و سپس با استفاده از مخازن تعبیه‌شده روی پهپاد اقدام به سمپاشی نقاط آلوده به آفت کرد.
 پهپاد پستچی
گروهی از مهندسان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پرنده بدون سرنشین پستچی را عرضه کردند که می‌تواند محموله‌ها را از مبدا دریافت و به مقصد مشخص در نقشه و در حداقل زمان ممکن، منتقل کند.
 پهپاد امداد و نجات
هواپیمای بدون سرنشین آریو از دستاوردهای دیگر دانش‌بنیان‌های کشور است که توانایی پرواز تمام خودکار جهت انجام ماموریت‌های شناسایی، امداد و نجات، نقشه‌برداری و جنگلبانی را دارد. این پرنده می‌تواند تا شعاع حداکثر ۱۵ کیلومتر به مدت یک ساعت پرواز کند. همچنین امکان نصب دوربین‌های شناسایی، عکسبرداری و حرارتی بر روی آن وجود دارد.
بدنه هواپیما از کامپوزیت‌های پیشرفته هوافضا ساخته شده که نسبت مقاومت به وزن بسیار بالاتری نسبت به مواد دیگر دارد. کاربری آسان و امکان فرود با چتر از دیگر مشخصات این پرنده است. همچنین این پرنده جهت انجام ماموریت به باند پروازی نیاز ندارد و در هر شرایطی توسط دست و یا لانچر به پرواز در می‌آید.
 تولید قطعات پهپاد
یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری خراسان به دانش فنی برخی از قطعات پهپاد دست یافته است و انواع کانکتورها (اتصال‌دهنده) و دسته سیم را تولید کرده است.مجید پوراکبر، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به روند ساخت کانکتور در این شرکت، توضیح داد: ابتدا در کارگاه قطعات ساخته می‌شود و بعد در آزمایشگاه بر اساس استانداردهایی بین‌المللی که برای آن تعریف شده است، از این قطعات تست گرفته می‌شود. سپس در این واحد کانکتورها را مونتاژ کرده و مجدداً به آزمایشگاه برگشت می‌خورد تا تست‌های محصولی بر روی آنها انجام ‌شود.
*ایسنا