تقویت جامعه موجب افزایش مشارکت عمومی است

تعابیر مدرن از دولت و حکومت در بردارنده تشکیل مجموعه ای از نهادهایی است که با خواست و رأی مردم تشکیل می شوند تا امورات جامعه و کشور را در حوزه های مختلف داخلی و خارجی مدیریت و ساماندهی کنند.

تقویت جامعه موجب افزایش مشارکت عمومی است

تعابیر مدرن از دولت و حکومت در بردارنده تشکیل مجموعه ای از نهادهایی است که با خواست و رأی مردم تشکیل می شوند تا امورات جامعه و کشور را در حوزه های مختلف داخلی و خارجی مدیریت و ساماندهی کنند.
از آنجا که این نهادها در ارتباط مستقیم با بدنه جامعه شکل می گیرند لذا هرچه قدرت و شناخت این بدنه از نیازها و کارایی و شایستگی نیروها در واسپاری امور بیشتر باشد، نهادهای شکل گرفته و کارگزاران منتخب آن از قدرت و صلابت بیشتری برخوردار خواهند بود.
لذا برای تقویت بنیه این جامعه ضروری است تا زمینه های ارتقای کارایی آن را در حوزه های مختلف فراهم کرد. به لحاظ اقتصادی وقتی مردم دچار سخت ترین فشارهای معیشتی باشند قطعاً در شناخت و مشارکت های سیاسی دچار ضعف خواهند شد و یا درگیر بی تفاوتی می گردد که امروز نمود گسترده ای از آن را می توان در بخش  گسترده ای اقشار جامعه مشاهده کرد.
در وجه دیگری از توانمند سازی جامعه باید به فراهم سازی بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری برای دسترسی اقشار مختلف به اطلاعات و آگاهی های عمومی و تخصصی فراهم کرد. این موضوع در مقطع کنونی یکی از مهمترین مولفه های قدرت در سراسر جهان می باشد. چرا که دسترسی عموم به اطلاعات موجب ارتقای آگاهی جامعه نسبت به حقوق، وظایف، تعهدات و مطالبات دو سویه با بدنه رسمی کشور می گردد.
این مسئله می تواند ضمن سازندگی بیشتر جامعه، موجب تقویت سلامت امور در حوزه های مختلف اجرایی و حاکمیتی گردد. دسترسی  به اطلاعات به مردم این اجازه را می دهد تا نسبت به پیگیری اموری که به امانت دراختیار مسئولان و نمایندگانشان در حوزه های مختلف  نهاده اند مطلع گردند و ملاک سنجش عملکردشان را دریابند.
ازجمله دیگر موضوعاتی که موجب تقویت بنیه جامعه می گردد، بحث فراهم سازی امکانات برای توسعه و پیشرفت در عرصه های مختلف می باشد. امروز ابزار اینترنت به عنوان فصل جدایی ناپذیر در تمام عرصه ها و وجوه زندگی علمی، شغلی، تحصیلی،پژوهشی، سیاسی، اقتصادی و... جامعه می باشد.
لذا عدم دسترسی مناسب جامعه به این فضا عملاً موجب ضعف جامعه به لحاظ بنیه های شناختی و آزادی های مختلف اجتماعی  می گردد. وقتی در این فضا جامعه ضعیف شود(ضعیف نگه داشته شود) قاعدتاً توانایی ها و پتانسیل های خود را در کنترل و نظارت بر امور رسمی کشور از دست می دهند.
این موضوع برای کشور مضر خواهد بود. از این جهت که دیگر جامعه نمی تواند انتخابی مناسب برای تعیین کارگزاران خود داشته باشد.
لذا انتظار و تاکید براین است که مسئولان و کارگزاران در عرصه های مختلف زمینه افزایش قدرت و توان جامعه را در حوزه های مختلف فراهم سازند تا کشور به رشد و توسعه ای مردم محور برسد.